”Vi ber att Jesus ska komma tillbaka till svenska skolan”
Sverigebönen och Kristna Friskolerådet och flera andra organisationer arrangerar tre nationella bönedagar för den svenska skolan i höst.Foto: Hossein Salmanzadeh, TT
Nyheter. ”Vi vill be tillsammans med allt Guds folk för hela skolväsendet från förskola till universitet”, skriver bland andra Sverigebönen och Kristna Friskolerådet i ett nytt upprop till nationella bönedagar för skolan. Under rubriken ”Låt Guds rike komma” samlas de i Malmö den 31 augusti, i Stockholm den 8 september och i Örnsköldsvik den 6 oktober.
När skolutvecklaren Bo Nyberg och friskolerektorn Torbjörn
Erling beskriver den kristna friskolerörelsens framväxt från 1980-talet tills
idag talar de om bönen som en grund för arbetet. De talar om att det tidigare var
några få skolor som bedrev sin verksamhet med små medel.
– I början av 1990-talet genomförde den då borgerliga
regeringen den så kallade friskolereformen vilket möjliggjorde för friskolor,
inklusive kristna friskolor, att fungera på mer lika villkor än tidigare. Den
efterföljande socialdemokratiska regeringen fastslog sedan att friskolor skulle
få finnas på lika villkor som övriga skolor.
Torbjörn Erling, rektor Mariaskolan i MalmöFoto: privat
Ber för hela skolvärlden
– En viktig ingrediens när detta växte fram var
mycket bön i många kristna sammanhang. Man bad för den fria etableringsrätten
och för att på nytt få ha kristna skolor i Sverige. Det gamla kristna
ordspråket ”bed och arbeta” blev mycket relevant, fortsätter de.
– När åren gått har vi som funnits och arbetat
inom den kristna skolrörelsen kommit att vidga den bönen till att på
allvar också innefatta hela skolvärlden. En enkel men stark vision började slå
rot; att få se ett återkristnande av den svenska skolan.
– Avkristningen känner vi alla till, men varför
acceptera det som en tingens ordning och som en odiskutabel slutstation för
svensk skola? Kunde de som bäddade för den utvecklingen ens i sin vildaste
fantasi drömma om skolan ”som en brottsplats och en plantskola för rekordunga
gravt kriminella barn och ungdomar”?
Bo Nyberg och Torbjörn Erling fortsätter beskriva om hur
bönen gav visionen om Kristus i skolan.
– I början av 2000-talet började några av oss
inom den kristna friskolerörelsen be om ”Jesu återkomst till den svenska skolan”.
Vi såg framför oss visionen av Jesus som närvarande på skola efter skola i
egenskap av lärare, vaktmästare, elever, rektorer, klassföräldrar, med flera,
som enkelt men konkret inviterade Honom tillbaka till den skola som de
tillbringar så mycket tid i.
Bönen om riket
– Jesus, den osynlige men närvarande gode
herden, som inte tränger sig på men som ”går in och håller måltid med de som
öppnar upp dörren för Honom”. Jesus, barnens och ungdomarnas bästa vän, som
hjälper och tröstar i motsats till den destruktivitet och modlöshet som tagit
ett sådant bastant grepp på den svenska skolan.
– Allt detta kan med fördel sammanfattas i
orden: ”Låt ditt rike komma”, säger Bo Nyberg och Torbjörn Erling.
Vi såg framför oss visionen av Jesus som närvarande på skola efter skola i egenskap av lärare, vaktmästare, elever, rektorer, klassföräldrar, med flera …
Bo Nyberg och Torbjörn Erling om visionen bakom de nationella bönedagarna
De berättar att det är fjärde gången som ”ett gäng
skolmänniskor” anordnar de nationella bönedagarna för skolan.
– Vi var i Norrköping innan pandemin och
därefter i Göteborg och förra året i St Clara kyrka i Stockholm. I år kände vi
dessutom att det var moget att anordna en bönedag i varje landsdel: För Götaland
i Malmö i en metodistkyrka, för Svealand i Stockholm i en samarbetskyrka mellan
Svenska Kyrkan och EFS och för Norrland i Örnsköldsvik där vi samlas i en
trosförsamling.
– Ett antal organisationer backar upp detta
arrangemang, och bland dessa framför allt Sverigebönen och Kristna
Friskolerådet.
Vad är det ni framför allt vill be för?
– Vi ser att det friutrymme som läroplanen ger
och uppmuntrar till ”att tänka fritt” successivt ersatts med en subtil styrning
mot att tänka sekulärt och helst ateistiskt. En livsåskådning har långsamt men
effektivt trängt undan och ut en annan livsåskådning, svarar de.
– När vi nu ber om Jesu återkomst till den
sargade svenska skolan handlar det inte om ”ett fortsatt trängande fram och
åter”, utan om att levande kristen tro också ska få vara ett möjligt alternativ
för svenska barn, elever och studenter. Statens roll i ett pluralistiskt samhälle är inte att
särbehandla, positivt eller negativt, någon väl beprövad livsåskådning utan
snarare att – även här – befrämja det fria valet.
”Kristna skolor särbehandlas”
De menar att de kristna skolorna kommit att särbehandlas
negativt.
– I stället för att enbart bedömas utifrån
regler och lagar bedöms de tyvärr ofta också hur väl de följer den
sekulärhumanistiska livsåskådningen.
– I Tyskland däremot får de kristna skolorna
inte kallas ”kristna” om de inte har en klar kristen profil. Där har man den
hårda vägen lärt sig läxan att inte indoktrinera ett land i en viss ideologisk
riktning, och är nog därför också mer måna om att bevara tankefriheten, säger de.
– Utifrån det perspektivet ber vi i år extra
innerligt för universitetsvärlden och vi ber om en akademisk frihet värd
namnet. Vi prioriterar även bönen för ”läraren som en nyckelperson inom
skolväsendet”.
– Artificiell intelligens får ursäkta, men
inget ersätter en lärare av kött och blod som vägleder sina elever och
studenter in i ett livslångt lärande och ett gott liv, där det fria tänkandet
på nytt uppvärderas.
– ”Vägleda och inte förleda” är en av de
målbilder som inspirerar oss när vi i år från norr till söder ber om ”Jesu
återkomst till den svenska skolan”, avslutar Bo Nyberg och Torbjörn Erling.