Låt inte tobaksindustrin lura nästa generation med vitt snus
Debatt. Det vita snuset har blivit ungas inkörsport till beroende. Produkterna marknadsförs som tobaksfria – men innehåller ofta höga halter av nikotin, varnar Per-Olof Svensson, Blå bandet.
Vitt snus tar allt större plats i butikernas kylskåp. Med lockande förpackningar och smaker riktar de sig mot unga och blir en inkörsport till nikotinberoende, skriver Blå Bandets Per-Olof Svensson.
Foto: Blå Bandet och TT
Detta är en opinionstext i Hemmets Vän. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Nästa gång du besöker affären, ta gärna en extra titt i kylskåpen vid kassan. Jag tror att du överraskas av mängden olika förpackningar för vitt snus. Det är allvarligt att en beroendeframkallande produkt är så lättillgänglig. Dessutom påverkas ungdomarna av sociala medier där vitt snus ”marknadsförs”.
För att vejpa används en elektronisk cigarett. Den består oftast av en metallhylsa med en kammare som kan laddas med en vätska eller ampull av smakämnen och som oftast även innehåller nikotin. När e-cigaretten används värms vätskan upp med hjälp av ström från ett batteri och det bildas ånga som man sedan andas in.
Användningen av nya nikotinprodukter som vitt snus och e-cigaretter har ökat kraftigt bland unga i Sverige, enligt flera rapporter.
Produkterna marknadsförs som tobaksfria, men innehåller ofta höga halter av nikotin och smaksätts på ett sätt som lockar nya målgrupper. Dosorna finns i en mängd varianter med lockande utformning och unga är målgruppen. Producenterna vill förmedla detta som ett fräschare alternativ till traditionellt snus. Nikotinet i påsarna till vitt snus framställs dock av tobak.
Tobaksbolagen menar också att det vita snuset är ett bättre alternativ till cigaretter och att det bidrar till att minska cigarettrökning.
Men tyvärr är det nog så att många av dem som börjar med vitt snus inte har rökt tidigare. Därmed är det ingen övergång till något ”mindre farligt”.
När cigarettrökningen minskar har tobaksindustrin lyckats lansera nya produkter som lockar unga kunder. Det vita, godissmakande snuset lanserades i Sverige 2016. Det dröjde dock till bara för ett par år sedan innan det kom en lag om åldersgräns på 18 år för att få köpa detta.
E-cigaretter lanserades under 2010-talet och finns i olika smaker. Även dessa är utformade för att attrahera unga användare.
I ett pressmeddelande från Folkhälsomyndigheten skriver enhetschef Joakim Strandberg att användningen av e-cigaretter och nikotinsnus ökar i befolkningen. Det är vanligast bland barn och unga i åldern 16–29 år. Omkring 20 procent i den här åldersgruppen uppger att de använder nikotinsnus dagligen eller ibland. Drygt 10 procent i samma ålder använder e-cigaretter dagligen eller ibland.
– Det här är en bekymmersam utveckling som behöver brytas. Barn och unga är särskilt känsliga för att utveckla beroende, och vi vet att unga personer som använder e-cigaretter eller snus också röker i större utsträckning, säger Joakim Strandberg.
Nikotin är ett giftigt och starkt beroendeframkallande ämne. I tobaksprodukterna som vitt snus och e-cigaretter, tas nikotinet från tobaksplantan. I en färsk rapport som gavs ut i december 2024 från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) noteras att cigarettkonsumtionen har minskat med 22 procent sedan 2021. Däremot har det skett en ökning på drygt sex gånger på bara två år från 2021 till 2023 när det gäller försäljning av e-vätskor (vätskor till elektroniska cigaretter/vejps). Var tredje snusdosa som säljs i Sverige är nu det vita snuset.
– Sedan 2021 ökade antalet konsumerade snusdosor med 15 procent om vi räknar in både brunt och vitt snus. Men det bruna snuset minskade med 8 procent medan det vita snuset mer än fördubblades, säger Mats Ramstedt, forskningsansvarig på CAN i ett pressmeddelande den 16 december 2024. Ramstedt står bakom rapporten: Den totala konsumtionen av cigaretter och snus i Sverige 2003–2023.
I en dokumentär av Sveriges Radio P3 ”Det vita snusets baksida”, som sändes i december 2024, framkom att de som arbetar på tobaksfälten i Indien är underbetalda och arbetar utan korrekt skyddsutrustning. Vidare framkom det att de drabbas av kroniska lungsjukdomar och nikotinförgiftning.
Att det finns kylskåp i kiosker och affärer är naturligt. De är fyllda med livsmedel och läsk. Nu tar också det vita snuset ett allt större utrymme. Med snygga förpackningar och häftiga namn bidrar de till att locka framför allt unga att köpa och använda. Det vita snuset har blivit en inkörsport till nikotinberoende.