Har Torebrings teologi stöd i pingströrelsen?
Peter Gembäck ifrågasätter pastorsparet Torebrings uttalanden under Pingst Pastor-konferensen och efterlyser förtydliganden från både WAO Church och Pingst FFS.
Foto: Jessica Gow/TT, PO Flodström och privat
Debatt. Deras teologi och uttalanden har väckt oro och nu krävs tydlighet och klargöranden från både WAO Church och Pingst. Frågan om var gränsen går för sund teologi behöver förtydligas, skriver Peter Gembäck, tidigare pastor i Knutby Filadelfia.
Detta är en opinionstext i Hemmets Vän. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
We Are One Church (WAO Church), tidigare Södermalmskyrkan, har på senare tid stått under granskning av medierna. Efter rapportering i Expressen under hösten 2024 har frågor väckts huruvida WAO Church ledarskap och teologi uppvisar sekttendenser. ”En rad problem i WAO Church får varningslamporna att lysa illrött”, skrev Joel Halldorf i samma tidning.
Trots detta deltog pastorsparet Caroline och Lennart Torebring under pingströrelsens årliga pastorskonferens och möttes av jubel och applåder. Inbjudan till Torebrings ska ha skett innan Expressens granskning publicerats, men oavsett var deltagandet ifrågasatt redan i förväg.
Jag kan dock se fördelar med att Pingst valde att möta WAO Churchs ledarskap på detta sätt. Utifrån mina egna erfarenheter från Knutby Filadelfia är jag väl medveten om riskerna med att en församling på glid stängs ute från alla gemenskaper. Med den information vi nu har från medierapporteringen om WAO Church finns uppenbara risker med att församlingen blir alltför isolerad och utestängd från den kristna gemenskapen. En sådan isolering kan förstärka känslan i församlingen av att världen utanför är något hotfullt och farligt, vilket i sin tur riskerar att öka sekttendenserna inom församlingen.
Efter Torebrings medverkan vid Pingst Pastor har ny kritik och frågor väckts. Pastorsparets uttalanden under konferensen kräver förtydliganden från både WAO Church och pingströrelsen. Ansvariga för konferensen behöver ta ansvar, liksom paret Torebring. Det är Pingsts ansvar att i första hand värna om sitt nätverk av pastorer. Av de 650 pastorer som deltog i samtalet med Torebrings vet jag att flera reagerade starkt på det som sades.
Från scenen delade paret Torebring en djup, personlig smärta över förlusten av sin dotter som efter en längre tids sjukdom avled till följd av epilepsi. Det här är smärtande att höra, men det är också starkt oroande att ta del av de formuleringar som användes i sammanhanget. Caroline Torebring beskrev dotterns epileptiska anfall som en del av ”en andlig strid” och ”demoniskt betryck” och skeendet i församlingen under samma tid som en ”profetisk resa”. Det hela beskrevs i termer av att när pastorsparet verkade i sin tjänst så resulterade detta i att dottern fick epileptiska anfall.
Caroline Torebring berättade även att Gud gav dem ett tilltal i samband med att de förlorade sin dotter. ”Den natten sa Gud, att om du än måste gå genom eld och vatten … jag ger människor i stället för hennes liv, som kommer från Seba och Nubien och jordens alla ändar. Det ser vi i dag. All ära till Jesus.”
Såklart måste vi alla möta Torebrings sorg och upplevelse av Guds försorg och tröst med respekt, men likaväl måste detta påstående ifrågasättas. Dessutom har Gud gett oss ett ansvar att pröva allt.
Jag ser ett antal frågor WAO Church och Pingst FFS bör besvara:
- Är det en sund teologi att hävda att Gud tar liv för att ge väckelse? Vilka konsekvenser kan en sådan lära få? I Knutby Filadelfia hade vi liknande läror, och följderna av dem är allmänt kända.
- Vem står näst i tur? Vill Gud att ännu någon ska ”komma hem”? Hur påverkar detta en person som redan kämpar med suicidala tankar? Kan även jag behöva ”gå” för att lämna plats för något större?
- Torebrings uttalanden kan också tolkas som att sjukdomen epilepsi är ett resultat av demoniskt förtryck. Vilka signaler sänder detta till människor som själva lider av epilepsi eller andra svåra sjukdomar? Hur påverkar det deras anhöriga och hur de ser på sina familjemedlemmar som kämpar med dessa tillstånd?
- Hur ser WAO Church och pingströrelsen på det som sades ur ett teologiskt perspektiv? Är det här en uppfattning som stöds av Pingst FFS?
Jag vill tro att Torebrings inte avsåg att deras uttalanden skulle uppfattas som de gjorde. Just därför är det av största vikt att dessa frågor nu bemöts med tydlighet och, om nödvändigt, korrigeringar för att klargöra vad som faktiskt menades.
Genom att ge Torebrings en plattform på Pingst Pastor har pingströrelsen också tagit på sig ansvaret att svara på dessa frågor. Arrangörerna bakom Pingst Pastor måste nu offentligt redogöra för var gränsen går för sund teologi och förklara hur de avser att hantera de tveksamma uttalanden som kommit från WAO Churchs ledarskap.
Uttalandena har nått media och, via ett stort antal pingstpastorer, även spridits vidare till församlingar över hela Sverige. Jag vill hävda att ansvaret nu ligger på pingströrelsen att agera offentligt. Att enbart ha inofficiella samtal i den här frågan håller inte.
Jag vill också, med min egen levda erfarenhet i bagaget, be pingströrelsen att korrigera och förklara, men utan att kasta ut WAO Church ur gemenskapen. Det är bara genom öppenhet och dialog som vi kan förebygga sekttendenser och isolering och de risker som kommer med den.