Ödesdigra konsekvenser när Bibelns profetior vantolkas
Få texter i Bibeln har i lika hög grad förvanskats och missbrukats som de apokalyptiska texterna när de plockats ur sina kontexter för att tolkas in i andra tider och sammanhang, menar Lars Hjälmberg.
Foto: Wikipedia och privat
Replik. När Bibelns profetior vantolkas kan konsekvenserna bli förödande. Samma mönster går att se idag när kristna vilseleds av konspirationer och skrämselpropaganda, påpekar Lars Hjälmberg i en replik på Holger Nilssons debattartikel ”Ta vara på det profetiska ordet”.
Detta är en opinionstext i Hemmets Vän. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
De apokalyptiska texterna har alltid varit en källa till tröst för förföljda. ”… lyft era huvuden, ty er befrielse närmar sig” (Lukasevangeliet 21:28-30). De apokalyptiska texterna är fyllda med hopp, både för den här världen men framförallt hopp om en kommande värld. Få texter i Bibeln har i lika hög grad förvanskats och missbrukats när de plockats ur sina kontexter för att tolkas in i andra tider och sammanhang. Spekulationer och vantolkningar har orsakat, eller bidragit till, många mycket ödesdigra konsekvenser.
I början av 1900-talet utsattes Rysslands judar för upprepade och allvarliga pogromer. Kyrkliga företrädare i Ryssland beskyllde judarna för att förbereda för Antikrists världsherravälde. Föreställningarna berodde till stor del på det inflytande som den falska och grovt antisemitiska skriften Sions vises protokoll hade på hur Bibelns apokalyptiska texter tolkades. Föreställningar om den "onde juden" som låg bakom konspirationer, genom att bland annat plantera in socialism och liberalism som redskap, spred sig till kyrkor och församlingar i både Sverige och Tyskland.
I Tyskland fanns det få, om ens någon frikyrka, som fördömde nazismen när den framträdde. Församlingar och kyrkor tittade bort. Det var först när massakrerna var ett faktum som människorna tvingades att se. Församlingarna var splittrade och polariserade i såväl Sverige som Tyskland. Somliga såg med öppna ögon det som hände i Tyskland och förfasades. Hemmets Väns ansvarige utgivare Florentinus Hällzon utmärkte sig genom att återkommande visa stort civilkurage då han trotsade utgivningsrestriktioner och censur.
Tyvärr var Hällzon ett undantag. Många vände istället upp och ner på verkligheten då de valde att se den rent antikristlige Hitler som en förkämpe på den goda sidan. Hitlers kamp mot ”juden” blev i de värsta vantolkningarna en kamp mot Antikrist. Lyckades han väl kunde kanske världen få en uppskovstid innan Antikrists hotande världsherravälde skulle komma att ta över. Spekulationer och rena gissningslekar ledde till att mörker förväxlades med ljus.
På 1990-talet såg vi rwandiska präster och församlingsledare tala om tutsier som Amaleks avkomma. De tolkade in sin egen tid och kontext i bibeltexter på ett vis som inte ens borde varit möjligt. Amalek skulle tillspillogivas. Blodet på händerna, som orsakats av att texter tolkats in i andra tider och sammanhang än vad de först var ämnade för, är svårt att tvätta bort. Folkmordet i Rwanda drabbade cirka 800 000 människor. Att apokalyptiskt spekulera och gissa utifrån sin egen begränsade kontext är ingen oskyldig syssla.
Att hålla sig till profetians ord innebär alltså inte att man ska göra som Holger Nilsson, som glatt deltar i samma typ av gissningslekar som den ryskortodoxa kyrkan gjorde i början på 1900-talet, eller som rwandiska präster och pastorer i flera samfund gjorde. Ett exempel på hans deltagande i dessa allvarliga lekar är hur han för några år sedan misstänkliggjorde Emmanuel Macron. I text efter text spekulerade Holger om att Macron är Antikrist. Argumenten var många, dock alla lika vaga, men anklagelsen var likväl ytterst allvarlig. Holger var inte ensam om att spekulera. Spekulationerna fanns även hos Holgers franska sensationslystna kollegor. Den här typen av utpekanden och gissningslekar som Holger med flera ägnat sig åt är mycket allvarliga. För det första skadar de förtroendet för församlingarna. För det andra är spekulationerna skadliga för samhället. Vi kan tydligt se vad den här typen av agerande har lett till historiskt. Vi kan också se effekter av dem i vår egen tid.
Hur påverkades väljarna i Frankrike av spekulationerna runt Macron? Brinnande blåögda kristna lät sig lätt luras. Karismatiska ledare var övertygande. Det är svårt att bedöma hur stor skillnad det gjorde i valet som följde. Min högst subjektiva bedömning är att det handlade om tusentals väljare som på grund av den här typen av konspirationer valde att lägga sina röster på Marine Le Pen istället för på Macron. Le Pen företräder ett parti som vi har goda skäl att kalla för rasistiskt. Det finns ett starkt arv från hennes far som var både nazistsympatisör och förintelseförnekare. Jag tror inte att vi i något sammanhang har kunnat visa på att rasism är något gott och förenligt med evangelium. I rädsla för att rösta på "Antikrist" valde hängivna kristna att rösta på ett parti med klara antievangeliska och rasistiska inslag. Mörker förväxlades åter med ljus.
USA:s folk har precis valt en åtalad och dömd man till president, en man som vet hur man hatar och som inte drar sig för att använda sin nyvunna position som plattform för personliga vendettor. Vi kan ganska säkert anta att utan spekulationer med apokalyptiska inslag hade knappast Trumps valseger varit möjlig.
Hans undervisning må vara spännande, men hans budskap är ibland farligt starkt konspirationsteoretiskt kryddat. Fantasierna vilseleder och lurar församlingarna.
Lars Hjälmberg
I de konspirationsteorier som framförallt påverkat nämns QAnon. Granskar vi QAnon så kommer vi åter kunna se hur en stor del av samma idéer som var bärande i Sions vises protokoll nu återkommer, dock i en något modernare tappning. Spåren från de grövsta antisemitiska konspirationer som någonsin publicerats befläckar fortfarande både värld och församlingar. Mörker fortsätter förväxlas med ljus.
Holger sprider kanske inte QAnon i sin rena form, men många av hans artiklar går hand i hand med QAnon. Hans undervisning må vara spännande, men hans budskap är ibland farligt starkt konspirationsteoretiskt kryddat. Fantasierna vilseleder och lurar församlingarna. Behöver jag själv tala om att min text är profetisk, som Holger gör när han kallar Flammor för en profetisk tidning, så är det i sig kanske ett tecken på att man bör läsa med extra stor vaksamhet. Många av artiklarna sprider rädsla och inte kärlek. De splittrar och polariserar. Flammor betraktar jag som en fanatismens motsvarighet till sensationslystna ”Hänt extra”. I vissa fall anser jag att innehållet med rätta kan benämnas farligt. Om inte annat så tar det bort fokuset från Jesus och riskerar att föra oss bort från den väg vi bör gå.
– Följ mig, sa Jesus till Petrus, när Petrus ville veta mer om framtiden än vad Jesus ville berätta. Han ville veta hur det skulle gå för Johannes.
– Det berör inte dig. Följ du mig! Var en herde för mina får.
(Johannesevangeliet 21:21-22)
Jesus tycks ha menat att Petrus skulle fokusera på honom och efterföljelsen istället för att spekulera om framtiden. Skakar världen och ser hotfull ut? Lyft då blicken, för hjälpen är nära!
Han som lyfte Petrus när vågorna gick höga (Matteusevangeliet 14:28-33) står också med dig. Också du blir nådd av hans skyddande händer.