Teskedsrevolution – så kan du göra skillnad i en hård värld

Vi kan alla ta små steg för en bättre värld, menar Britta Bolmenäs.

Krönika. Det är frestande att blunda när världen brinner – eller att bara förfasa sig över hur hemskt allt är. Men vi är kallade att göra mer än att stå på åskådarläktaren, skriver Britta Bolmenäs.

Publicerad

Det är svåra tider. Man behöver ta ett riktigt djupt andetag innan man läser nyheterna på morgonen. Förskräckligt nog är det fler morgnar med förfärande nyheter än tvärtom. För min del, för att klara av att ta in verkligheten, behöver jag dessutom grunda mig i en stund med Jesus, Bibeln och bönen innan jag är redo att ta in världen sådan den är.

Tidens hårdhet har med sig frestelser. En är att blunda. De falska profeterna i Gamla testamentet försökte tysta de sanna profeterna genom att försöka intala folket: ”Allt står väl till, ingen fara.”

En annan frestelse när världen verkar obegriplig och alltför många av världens ledare framstår som makthungriga och hjärtlösa är frestelsen att ge upp. Frestelsen att fastna i att förfasa sig över hur hemskt allt är. Vi behöver få lufta våra tankar, men samtidigt akta oss för att fastna på åskådarläktaren.

Någon ställde en fråga till mig, som drabbade mig. Frågan var: ”Ägnar du mer tid åt att klaga på världens politiker eller att be för dem?”

Frågan blev en väckarklocka för mig. Jag skämdes men fick viljan att ändra vanor. 1 Timoteusbrevet 2:1 säger: ”Först och främst uppmanar jag till bön och åkallan, till förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla som har makt.”

Utifrån Bibeln är vårt uppdrag inte att besserwisseraktigt stanna i kommentatorsbåset, utan att böja våra knän, gå in i bönekammaren.

Utifrån Bibeln är vårt uppdrag inte att besserwisseraktigt stanna i kommentatorsbåset, utan att böja våra knän, gå in i bönekammaren.

Britta Bolmenäs

Det är inte så lätt att be för någon som vi tycker beter sig alldeles förskräckligt. Ändå är det vad Jesus faktiskt säger att vi ska göra. Matteusevangeliet 5: ”Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Då är ni er himmelske Faders barn.”

Att älska och be för betyder inte att bara be om välsignelser över de länder och ledare vi sympatiserar med. Det betyder att också välsigna och be för dem vi har svårt för. Det kräver övning och överlåtelse, i alla fall för en sådan som jag. Bibeln inbjuder oss att be för ledare, makthavare och dem med inflytande. Att be om vishet, gott ledarskap.

Men vi är faktiskt alla makthavare. Du också. Alla påverkar vi dem runt omkring oss. Våra ord påverkar. Vårt engagemang. Våra vardagsvanor. Vi är små, var och en, men tillsammans är vi många.

Låt oss kliva fram! Låt oss be, men inte bara. Bön och handling hör ihop.

Hur kan du och jag ta små steg för en bättre värld? Vi kan till exempel uppmuntra de politiker som faktiskt gör bra saker i vår stad eller vårt land. Vi behöver många fler kristna politiker. Tänk om du rent av är en av dem som kan kliva fram?

Vi som stör oss på politikers hårdhet kan protestera genom att visa omsorg om de svaga. Vi kan alla göra klimatsmarta val i vår konsumtion.

Det behövs inte fler människor som säger hur dåligt det är. Vad som behövs är människor som visar på nya, bättre vägar istället för att klaga på de orättvisa vägarna – människor som själva går före och visar de goda vägarna.

Den israeliske författaren och fredsaktivisten Amos Oz (1939–2018) skrev i sin bok ”Så botas en fanatiker” om en ny slags orden: Teskedsorden. Amos Oz skriver att om det brinner vill man ha en brandbil. Har man inte det kan man ta en hink. Har man ingen hink får man ta ett glas att ösa med. Har man inte ens ett glas, då får man ta en tesked.

Se inte vad du saknar, utan ta det du har och ös för allt du kan för att släcka branden.

I Teskedsorden är alla välkomna, alla som är villiga att ta vad de har, stort eller litet, för att göra världen lite bättre.

Ta din tesked – så sätter vi fart!

Powered by Labrador CMS