Skolor: Var tredje
bilförare kör för fort

Var tredje bilförare överskrider hastighetsbegränsningar utanför svenska grundskolor. – Alltför många har fortfarande alltför bråttom utanför skolorna, säger Tony Gunnarsson, Riksförbundet M Sverige.

Vardag. Allt färre kör för fort utanför skolor, visar en ny undersökning som gjorts av Riksförbundet M Sverige. Nära två tredjedelar av bilförarna höll den angivna hastigheten, vilket är den högsta andelen som uppmätts under det senaste decenniet.

Publicerad Uppdaterad

Det är i början av höstterminen som M Sveriges lokalklubbar kontrollerar hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i de årliga undersökningarna – från de 59 procent som uppmättes 2016 till årets 35 procent.

Fakta: Böter hastighetsöverträdelse vid väg 30 km/h

• 1-10 km för fort: 2 000 kr 
• 11-15 km för fort: 2 400 kr 
• 16-20 km för fort: 2 800 kr 
• 21-25 km för fort: 3 200 kr + körkortsomhändertagande
• 26-30 km för fort: 3 600 kr + körkortsomhändertagande
• 31-35 km för fort: 4 000 kr + körkortsomhändertagande

– Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste decenniet, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

”Viktigt visa hänsyn”

– Det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning, fortsätter han.

– Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är viktigt, med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig där. Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort.

Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30. 

– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, förklarar Tony Gunnarsson.

”Fler kontroller”

Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister. 

– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, avslutar Gunnarsson.

Powered by Labrador CMS