Ny satsning ska öka bibelkunskapen i skolan

– Det Bibeln i skolan kan göra, det är det som Svenska Bibelsällskapet vill göra: Att göra Bibeln känd, tillgänglig och använd, säger Maria Utbult.

Kultur. – Jag ser en väldig brist på kunskap om Bibeln hos unga idag, jag tror inte att de har mycket kunskap överhuvudtaget, säger Maria Utbult, under många år lärare och rektor. Idag är hon samordnare för Bibeln i skolan, en resursbank för lärare med lektioner kring Bibeln som Svenska Bibelsällskapet står bakom.

Publicerad

Det är det nya materialet ”Den supercoola berättelsen om Jesu liv” som är anledningen till samtalet med Maria Utbult. Lagom inför höstens skolstart ska det finnas med i ett utskick från lektionsbanken Utbudet.se, där myndigheter, organisationer och företag erbjuder lektionsmaterial till landets skolor.

Maria berättar att Svenska Bibelsällskapet hade en satsning till jul förra året med materialet ”Den supercoola berättelsen om julen”.

Maria berättar att Svenska Bibelsällskapet hade en liknande satsning till jul förra året med materialet ”Den supercoola berättelsen om julen” och att det gick åt snabbt.

– Då kopplades den till vår egen resursbank Bibeln i skolan, och det gav ett uppsving också där, säger hon.

– Den här lilla boken som eleverna får, den är på rim. Det blir så kortfattat att man behöver kunna berättelsen för att förstå helheten i allting. Till varje del finns därför en lektion som man kan plocka hem och använda i skolan.

Svenska Bibelsällskapet står bakom resursbanken Bibeln i skolan – som är ett av de två barnprojekt som Bibelsällskapet har. Bibeläventyret, som är mer känt, är det andra projektet för barn. Det är ett ickekonfessionellt läromedel för årskurs fyra och fem som funnits sedan år 2000 och som når ut till många skolor varje år.

– Det är ändå så idag i Sverige att många har ganska låg grundkunskap om Bibeln. Många lärare känner inte att de kan undervisa utan ett bra lektionsmaterial. Därför skapade Svenska Bibelsällskapet en lektionsbank på nätet som utgår från Bibeln och har ickekonfessionella lektioner för olika åldrar, fortsätter Maria Utbult.

– Lektionerna är på tre nivåer, från förskolan upp till nian. Tanken är att vi ska ha även lektioner för gymnasiet, men än så länge är det bara för grundskolan.

– Bibeln är basen för lektionerna, och de följer skolans läroplan. Vi börjar varje lektion med att beskriva vilket innehåll ur läroplanens kursplaner som behandlas i lektionen. Naturligtvis blir basen religion, men det blir också historia, ganska mycket svenska, ibland musik och andra ämnen.

– Vi har även lagt till några psalmer. En lektion handlar till exempel om sången Stilla Natt och hur den kom till. Men tyngdpunkten ligger på bibeldelen och etikdelen i ämnet religionskunskap. För många lärare blir det annars lätt en tyngdpunkt på kyrkohistoria – till exempel om skillnaden mellan katolicism och protestantism eller vilka sakrament som kyrkan har och så vidare.

 Det blir lätt ytligt?

– Ja, eller vi känner att det blir väldigt mycket kultur. Och det är inte heller tanken enligt kursplanen. Det står tydligt att vi ska undervisa om bibelberättelserna och meningen med dem, säger Maria Utbult.

Hon berättar om sin egen bakgrund. Efter 26 år i skolan, varav tio år som rektor, men 2016 klev hon in i en helt ny roll.

Det är ändå så idag i Sverige att många har ganska låg grundkunskap om Bibeln. Många lärare känner inte att de kan undervisa utan ett bra lektionsmaterial. Därför skapade Svenska Bibelsällskapet en lektionsbank på nätet som utgår från Bibeln och har ickekonfessionella lektioner för olika åldrar.

Maria Utbult

– Redan när jag var 19 år var jag till Kenya första gången – mammas väninna var missionär där. Jag fick nog någon slags kallelse redan då i mitt hjärta. Genom åren hade vi också i skolan olika utbytesprogram med skolor i Kenya, fortsätter hon.

– 2016 fick jag genom IBRA frågan om att jobba med söndagsskolematerial för en tv-serie för barn för den tanzaniska pingströrelsen. I tre år jobbade jag och ett tanzaniskt team med att utveckla söndagsskolematerial och även arbeta med ledarutveckling, seminarier och sådant för ledare och lärare. Det tanzaniska teamet fortsätter ledarträningen.

– Sedan fortsatte jag under tre och ett halvt år som biträdande generalsekreterare för Barnmissionen. Numera jobbar jag med ett material som heter ”Yes, we are”, som jobbar med karaktärsbyggande och värdegrundsfrågor. Det började som ett antikorruptionsmaterial, också i Kenya där det användes först. Nu översätter vi det till svenska och kommer också att börja jobba med det i Göteborgstrakten från i höst.

– Jag har också jobbat väldigt mycket med läromedel, främst i matematik, som getts ut hos Betapedagog. Det jag gör nu för Svenska Bibelsällskapet, det hänger verkligen ihop med det jag jobbar med annars.

När det gäller just skolan, kopplat till en allt större okunskap om Bibeln i vårt samhälle – vad skulle du säga behövs?

– Eftersom jag också är instruktör för Bibeläventyret kan jag säga att jag upplever i skolan i många personalgrupper idag en väldig rädsla för religion. Man är så rädd för att göra fel. Eller det är snarare så att man gör fel genom att inte följa kursplanen, som jag ser det. Har man inte gett eleverna några som helst bibelberättelser, då har man faktiskt brutit mot läroplanen, svarar Maria Utbult.

– Det Bibeln i skolan kan göra, det är det som Svenska Bibelsällskapet vill göra: Att göra Bibeln känd, tillgänglig och använd, som sällskapets motto säger. Att visa på vilken skatt Bibeln är, naturligtvis främst som ett religiöst dokument för både judar och kristna. Men också vilken kunskapsskatt vi äger i den, vilken visdom och poesi.

Den här lilla boken som eleverna får, den är på rim. Det blir så kortfattat att man behöver kunna berättelsen för att förstå helheten i allting. Till varje del finns därför en lektion som man kan plocka hem och använda i skolan.

Maria Utbult

– Det finns så mycket vackert i Bibeln. Skulle man få upp ögonen för det och inte fokusera på allt tokigt som faktiskt händer i religionens namn, då skulle det vara annorlunda. Alltför många tror att allt är sekteristiskt, utan att verkligen se Bibeln för vad den är och hur den är. Men det tror jag är vad Bibelsällskapet och Bibeln i skolan kan hjälpa till med, fortsätter hon och talar om drömmen att nå ut till en större grupp av lärare.

– För några veckor sedan satt jag och fikade med en 15-åring och några andra. Vi talade om Gustave Dorés bilder i Familjebibeln och hur min man som ung hade reagerat på bilden av David och Goliat, hur den hade fascinerat och skrämt honom, berättar Maria Utbult.

– Men jag såg på 15-åringen att hon inte visste vilka vi talade om och frågade därför: Har du hört berättelsen om David och Goliat? Nej, det hade hon inte. Då frågade jag om hon hade hört sångerskan Lalehs sång om Goliat. Jodå, det hade hon.

– Så jag fick berätta för henne om bibelberättelsen, om sensmoralen om den lille pojken som litar på Gud och som vinner. Sedan fortsatte jag att berätta om Salomo och om visheten.

– Men efteråt har jag tänkt mycket på det. Jag undrar hur mycket bibelkunskap som skolan faktiskt ger? Om man inte känner igen berättelsen om David och Goliat? Jag tror att det är en väldig brist hos unga idag, jag tror inte att de har mycket kunskap överhuvudtaget, fortsätter Maria Utbult och börjar tala om det nya materialet hos resursbanken Bibeln i skolan men också behovet av fler lektioner från kristna lärare.

– Vill man vara med får man gärna höra av sig till Svenska Bibelsällskapet. Ju fler vi är desto bättre är det – det blir då lite olika typer av lektioner. Det är annars lätt att man snöar in på ett sätt att göra lektioner på, beroende på vem man själv är, avslutar hon.

Fotnot: Läs mer på www.bibelniskolan.se.

Powered by Labrador CMS