Därför saknar årets majblomma ett blad

Många barn är engagerade i att sälja majblommor. Pengarna från majblommeförsäljningen går till barnrättsorganisationens arbete mot barnfattigdomen i Sverige.

Vardag. Nu säljs den igen, majblomman. Årets blomma är violfärgad och i en specialvariant kan den köpas niobladig, alltså med ett blad borta.
– Att rycka bort ett blomblad kan verka brutalt, men vi vill lyfta hur allvarligt vi ser på hur tufft det är för många barnfamiljer, säger Majblommans generalsekretare Åse Henell.

Publicerad Uppdaterad

Visst väcker den känslor, nostalgi, minnen. 

Och allt sker i ljuset av behjärtansvärda ändamål. Det var grundtanken när Beda Hallberg 1907 lanserade blomman som såldes till förmån för tuberkulossjuka.

Gäller även idag

Så här skrev Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1907: 

”Den blå blomman har vunnit seger. Hela staden hyllar den. Överallt ser man den, på rockslag och kappor, i halsdukar och sjalar. Affärsmannen, arbetaren, gubben, barnet, konduktören på spårvagnen, polisen, kusken – alla bär den.”

Så kan man säga även idag. Alla bär den. Den första blomman var blå och varje år varierar färgen. I år violfärgad. Dess upphovsman är 16 år och heter Alexis M Svensson, Stockholm. Alexis tanke med blomman är att minnas gemenskapen med en vän Alexis träffade på ett läger.

– Hon heter Viola, därför blev det violfärg.

Alexis motivation och färgsättning vann bland förslag från hela Sverige.

Majblommans designer 2024 heter Alexis Monnakgotla Svensson och bor i Stockholm.

Förstår nog bilden

Majblommans generalsekreterare:

– Vi är en barnrättsorganisation som delar ut ekonomiskt stöd till barnfamiljer som har det svårt. Det kan handla om allt från varma vinterkläder till avgifter för fritidsaktiviteter.

– Ett av tio barn lever i ekonomisk utsatthet. Mycket fattas dessa barn. Därav symboliken med blombladet som saknas.

Hon tror att svenska folket förstår symboliken med det borttagna bladet. Men den är en specialblomma, större än den vanliga, och kostar 100 kronor.

Mycket fattas de barn som lever i ekonomisk utsatthet. Därav symboliken med blombladet som saknas.

Annars finns de vanliga blommorna att köpa – precis som på Beda Hallbergs tid och under de 117 år som gått sedan dess.

Säljstarten gick 10 april och 40 000 barn är engagerade. Final första maj. 

Barnen som säljer får 10 procent av den sålda summan. Gruppen (ofta klassen eller scoutkåren) får också 10 procent. 

Mycket uppmärksammat blev förra årets rekord där 12-årige Murhaf Hamid sålde blommor för fem miljoner kronor.

Idag säljs blomman även i Finland, Norge och Estland.

Utvecklar barns empati

Majblommans Riksförbund brukar få in närmare 70 miljoner kronor under den korta säljtiden.

Numera är det barn som bestämmer årets färger. Den tidigare traditionen med blå blomma vart femte år har frångåtts.

Majblomman har även en annan god tanke i bagaget. Nämligen att insamlingen av pengar från försäljningen ska fungera som pedagogiskt verktyg för att utveckla barns empati för andra barn. 

Powered by Labrador CMS