Han satte sig mitt för tempelkistan och såg hur folk lade ner pengar i den. Många rika gav mycket. Så kom där en fattig änka och lade ner två kopparslantar, alltså några ören. Då kallade han till sig sina lärjungar och sade: »Sannerligen, den där fattiga änkan har lagt mer i tempelkistan än alla de andra. De gav alla av sitt överflöd, men hon gav i sin fattigdom allt hon ägde, allt hon hade att leva på.«
Hon hade inte tänkt att gå ut den där dagen,
men nyfikenheten på mannen från Nasaret hade ändå lockat ut henne. Hon ville
höra och se honom med egna ögon, han som påstods äta med tullindrivare och
syndare, hela sjuka och lyfta upp barnen i sin famn. Hon smög sig fram, och där
var han. En enkel man med en arbetares händer.
”Är det rätt eller inte att
betala skatt till kejsaren?” Frågan
fick henne att haja till. Vad skulle han svara? Hon kom närmare och såg att
höll upp sina händer och i dem såg hon en denar, och han svarade med en fråga: ”Vems bild och namn är detta?” Svaret att det var kejsarens bild kom snabbt
och självklart. Hon fnös för sig själv. Det kunde ju vem som helst se att det
var kejsarens bild. Hon kände hur frustrationen växte i henne. Kejsaren, han
där långt borta som levde sitt liv i lyx, medan hon knappt hade mat på bordet.
Vad var egentligen poängen med hans fråga? Varför detta prat om pengar? Men mer
hann hon inte tänka för nu kom snickarens poäng: ”Ge kejsaren, det som
tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud.” Hon häpnade. Vilket svar. Hans
ord rörde vid hennes hjärta; att ge till Gud det som tillhör Gud …
Att allt vi har är en gåva från honom. Därför kan vi använda de gåvorna till att göra gott.
Elisabet Svedberg, präst i Lycksele församling
Sedan hade
diskussionen vågor fortsatt gå höga, men hon lyssnade inte. Något sade henne att
hon var sedd av Gud. Att hon kunde göra skillnad. Så hon gick hem, fort innan
hon hann ändra sig och hämtade sina pengar. Det var sannerligen inte mycket,
men det var vad hon hade, och det skulle inte kejsaren få, det skulle Gud ha.
Jag har ibland funderat på vad det var som
gjorde att den här fattiga änkan som vi läser om i söndagens evangelietext ger
så mycket fast hon har så litet. Kanske är det för att hon känner sig sedd av
Gud och vill vara med och bidra till hans rike, och inte till makten som
ockuperade hennes hemland.
När jag läser texten om den fattiga änkan blir jag påmind om en berättelse jag hörde för ett tag sedan. Det hela börjar
för nästan 20 år sedan i västra Uganda. En kristen ung man åker på konferens
och blir inspirerad av Guds generositet till oss människor. Att allt vi har är
en gåva från honom. Därför kan vi använda de gåvorna till att göra gott.
När konferensen är slut kan han inte åka hem därför att hans hemstad blir attackerade av rebeller från Kongo, människor dör, och de
som överlever tvingas till flyktingläger. Även den unga mannen.
I
flyktinglägret där han befinner sig finns det många föräldralösa barn, och i stället
för att bli bittra började han och hans vänner uppmuntra andra kristna att se
till vad de hade fått av Gud. Det leder till att många av de föräldralösa barnen
blir omhändertagna av de vuxna som överlevt kriget.
Två år går och de kan
återvända hem igen. Men staden är helt förstörd. I stället för att rusta sig
för hämnd påminner de sig själva om Guds kärlek, om Guds goda gåvor, och
kyrkans uppmaning till sitt folk blir: Det du fått som gåva, ge som gåva.
Använd din tid, dina tillgångar till att bygga upp staden igen.
Tiden går och
en fattig änka kommer och erbjuder sin hjälp. Hon har inga ben, ingen rullstol
så hon kryper fram, och det enda hon äger är en kyckling. Den vill hon bidra med
till att göra gott för staden.
Först ville inte ledningen ta emot gåvan. Det
kändes för magstarkt att ta det enda hon ägde ifrån henne, men hon insisterade
och frågade varför får hon inte göra som den fattiga änkan i templet? Ge av det
sista hon har. Då accepterade de hennes
gåva.
Det resulterar i att med pengar de får för hönan kan de köpa tegelsten,
och med dem läggs grunden till en ny kyrka. Inspirerade av änkan strömmar nu
gåvor och tjänster in för att bygga upp staden.
Änkan lämnas inte heller åt sitt öde.
Ungdomarna i staden köper en rullstol åt henne och kan så småningom bygga ett
hus där hon kan bo.
Tänk om du och jag lät berättelserna om de här
två änkorna ta plats i våra liv. Tänk om du och jag levde våra liv som om
allting vi är och har är gåvor från Gud som vi får förvalta för att göra gott
och sprida Guds rike här på jorden. Då tror jag att vår by, vår stad, vårt
land, vår värld steg för steg skulle förvandlas till en plats där Guds goda
vilja sker.