Nellie Pilhton från Göteborg har designat årets majblommaClaudio Bresciani/TT
Vardag. Vid en direktsänd presentation på Björngårdsskolan i Stockholm avslöjades årets majblomma. Designen, som är inspirerad av den klassiska smörblomman, är framtagen av tolvåriga Nellie Pilhton från Göteborg. Med sin gula färg och gröna pistill symboliserar den både glädje och hopp.
Nellie, som till vardags tränar innebandy, vann Majblommans årliga designtävling och är stolt över att hennes blomma kommer att säljas av tusentals barn runt om i landet.
Majblommans generalsekreterare Åse Henell.Foto: Lisa Thanner
– Det känns overkligt men också jättekul att det blev just min majblomma. Smörblommor gör mig glad och ger energi, säger Nellie.
Insamling till stöd för barn
Majblomman har länge varit en viktig del av den svenska vårtraditionen. Pengarna från försäljningen går oavkortat till att stötta barn i ekonomiskt utsatta situationer. Genom bidrag kan barn få hjälp med sådant som fritidsaktiviteter, kläder och andra nödvändiga utgifter.
Vi får in fler ansökningar än någonsin från familjer som kämpar med ökade levnadskostnader. Vår förhoppning är att ännu fler barn, skolor och föreningar engagerar sig i försäljningen i år.
Åse Henell
Majblommans generalsekreterare, Åse Henell, betonar vikten av årets insamling och hoppas på ännu ett rekordår.
– Förra året samlade vi in 91 miljoner kronor, och behovet är fortsatt stort. Vi får in fler ansökningar än någonsin från familjer som kämpar med ökade levnadskostnader. Vår förhoppning är att ännu fler barn, skolor och
föreningar engagerar sig i försäljningen i år, säger Henell.
Rätt till en meningsfull fritid
För Nellie Pilhton är just fritidsaktiviteter en hjärtefråga.
– Det bästa jag vet är att åka på träning och träffa kompisar. Jag vill att min majblomma ska ge barn hopp och möjligheten att vara med på aktiviteter, oavsett familjens ekonomi, säger hon.
Majblommans arbete bygger på att insamlade pengar fördelas direkt till barn i behov. Stödet kan gå till allt från en fotboll till en varm vinterjacka. Organisationen betonar att en meningsfull fritid kan vara avgörande för barns välmående och utveckling.
Från och med den 9 april kommer minst 50 000 barn över hela Sverige att sälja majblommor, både digitalt och fysiskt. Målet är att överträffa fjolårets rekordsumma och därmed kunna hjälpa ännu fler barn.
Så här har majblomman sett ut genom åren.Foto: Majblomman
– Det är fantastiskt att så många barn vill vara med och sälja majblommor. Deras engagemang gör verklig skillnad för andra barn, säger Åse Henell.
Med årets blomma lanserad blickar Majblomman redan framåt mot nästa års designtävling. Alla barn under 18 år är välkomna att skicka in sina förslag via organisationens hemsida. Tio finalister väljs ut, och sedan får allmänheten rösta fram vinnaren.
– Det är en fantastisk möjlighet att få vara med och skapa något som hjälper andra, säger Henell.
Grundandes 1907
Den som vill delta kan designa sin blomma digitalt eller skicka in ett bidrag per post. Sista anmälningsdag är den 28 februari 2025.
Majblomman grundades 1907 av Beda Hallberg och har genom åren hjälpt generationer av barn i Sverige. Genom att kombinera barnens engagemang med samhällets generositet fortsätter Majblomman att vara en kraft i kampen mot barnfattigdom.