Ny avhandling: religion spelar roll i ämnet idrott och hälsa

Religion och etnicitet spelar roll i ämnet idrott och hälsa i skolan, visar en ny doktorsavhandling. Bilden från Eriksdalsbadet i Stockholm (arkivbild).

Nyheter. En del muslimska elever vill undvika pardans och simning tillsammans med klasskamrater av motsatt kön. Kristna elever kan ifrågasätta yoga. En ny avhandling vid Örebro universitet djupdyker för första gången i vilken betydelse som religion och etnicitet har i ämnet idrott och hälsa.

Publicerad Senast uppdaterad

– En del av dem som identifierar sig som kristna ville helst inte delta i yoga för att det är förknippat med en annan religion, berättar Kalle Jansson som i sin doktorsavhandling i idrottsvetenskap lyfter religionens roll för idrott och hälsa i skolan. 

– Samtidigt är det oerhört stor skillnad mellan olika elever. Det som är ett stort problem för en elev kan vara en total icke-fråga för en annan, fortsätter han.

Kalle Jansson konstaterar också att spänningarna oftast inte mynnar ut i öppna konflikter.

– Om man enbart läser debattartiklar är det nog lätt att få en bild av att religions- och etnicitetsfrågor leder till stora öppna konflikter där elever protesterar och lärare måste ta itu med protesterna. Så är det oftast inte i min studie – i stället blir det oftast elever som hanterar saker på egen hand utan att blanda in andra.

”Förändrar sällan undervisningen”

Han menar att de konflikter som uppstår sällan leder till förändringar av undervisningen.

– Det är väldigt sällan som lärare väljer att förändra undervisningsinnehållet. I stället blir det elever som anpassar sig och gör det som förväntas även om de inte riktigt vill.

Kalle Jansson doktorerar kring religionens roll i skolämnet idrott och hälsa.

Kalle Janssons doktorsavhandling bygger på observationer och intervjuer med elever och lärare i årskurs nio på fyra olika grundskolor: en med svensk majoritet, en med blandad elevsammansättning, en där majoriteten hade utländsk bakgrund och en kristen friskola.

– Många gånger blir det stora skillnader för eleverna beroende på vilken skola de befinner sig på.

– Att exempelvis välja täckande badkläder i en klass där man är ensam som muslim innebär att man sticker ut och bli väldigt synlig. I en klass där nästan alla är muslimer innebär det snarare att man blir en i mängden.

”Skolan måste kunna svara för sig”

Samtidigt tycker Kalle Jansson att eleverna alltför ofta tvingas kompromissa medan skolorna sällan ifrågasätter lektionernas innehåll.

– Vi måste också kunna svara på varför vissa moment ska finnas med i undervisningen. När det gäller simning är det tydligt: det är för att man inte ska drunkna. Men med pardans är inte lika tydligt. Det kanske inte är givet att man måste lära sig det, säger han.

Kalle Jansson menar att många idrottslärare saknar stöd i att hantera de här frågorna.

– Det finns väldigt få riktlinjer från Skolverket. Myndigheterna skjuter över frågan till skolorna och skolorna låter frågan gå vidare till lärarna och eleverna, säger han och hoppas att avhandlingen ska användas på idrottslärarutbildningar:

– Området blir mer och mer angeläget, och det finns en stor kunskapslucka när det gäller spänningar med koppling till religion. Det är en situation som alla lärare kommer att hamna i och behöver vara förberedda för. Min avhandling kan förbereda framtida idrottslärare på den komplexitet de kommer att behöva navigera i, säger han i pressmeddelandet från Örebro universitet.

Powered by Labrador CMS