Vägledning. Nu har vi möjlighet att se Jesus i vår medmänniska, skriver Sören Carlsvärd.
Domsöndagen berättar om det goda allvaret, att du och jag har ansvar för våra liv och för varandra, skriver Sören Carlsvärd. Många konstnärer har illustrerat texten i Matteus evangelium. Så här tänkte sig den flamländske konstnären Hans Memling (1430–1494) domedagen. Triptyken finns på Polska Nationalmuseumet i Gdansk.Foto: Wikimedia
När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’ Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.«
En sak är klar, människan är viktig för Gud. När Jesus vandrade här på jorden ser vi hur han gång på gång riktar sig till de utsatta.
Det kunde vara en kvinna med tvivelaktigt rykte. En tiggare vid vägkanten som ropade och störde. Eller barnen som borde hållit sig på avstånd. Jesus talar om att någon sitter i fängelse, är ensam och sjuk, att någon saknar kläder och mat.
Du är mer än dina handlingar, dina ord och ditt utseende. Du är älskad, välsignad och skapad till Guds avbild.
Sören Carlsvärd, Equmeniapastor, Örebro
Sedan går han vidare och talar om vårt handlande mot de svaga. Jesus gör den lilla människan till måttstock. Han vänder upp och ner på våra värderingar och bedömningar. Våra liv och våra handlingar är viktiga för Gud. Han tar dig och mig på allvar och räknar med oss.
Domsöndagen handlar om faderskärleken, om den yttersta tiden, om att livet och relationerna har ett slut. Domsöndagen berättar om det goda allvaret. Att du och jag har ansvar för våra liv och för varandra. Att det spelar roll vad vi gör mot varandra, och vad vi inte gör. En dag ska vi stå till svars. Därför är denna helg en tid för eftertanke och tillbakablick. Men också framåtblickande och hopp.
Vi människor behöver hjälp utifrån. Vi kan inte rädda oss själva, därför är temat i dag: Kristi återkomst. Det är han som ska döma. Vi behöver inte döma, varken varandra eller oss själva. Det är hoppfullt. Det är evangeliet. Så låt denna dag bli en dag av förtröstan, förväntan och förhoppning.
Profeten Jesaja berättar att något nytt ska ske, det gamla ska vara glömt och förlåtet, och inte ens i Jerusalem ska man höra gråt och klagan. Jerusalem, som annars var bilden för mänsklig konflikt och osämja. Domsöndagens löfte handlar inte bara om en avlägsen framtid. Redan nu får vi ta emot Jesus Kristus.
Den amerikanske medborgarrättsledaren och baptistpastorn Martin Luther King såg ondskan och menade att det stora problemet inte är de onda människornas ondska utan de goda människornas likgiltighet!
Jesus går ett steg längre och säger att likgiltighet inte går att förena med godhet. Jesus säger att hur vi lever våra liv och det vi gör för våra medmänniskor verkligen spelar roll.
Kristendom handlar om ett radikalt beroende av en nåd som förvandlar. I bibeltexten vi läst möter oss en domsstolsscen där människor bedöms utifrån hur de har förvaltat nåden och livet. Texten handlar inte om vägen till Gud utan om det nya livet med Gud. Gärningarna är aldrig sättet att nå Gud, men de är alltid sättet att leva med Gud.
Domsöndagens budskap till oss är att det spelar roll vad vi gör. Ditt och mitt liv kan innebära en skillnad för människor. Det nya livet i Gud måste få ta sig konkreta uttryck i våra liv och i vårt sätt att vara mot varandra. Domsöndagen lär oss också att vi är ansvariga för våra liv och vårt handlande. Jesu budskap uppmanar oss att reflektera, våga ompröva och överlåta till Guds nåd det som blivit fel.
Mitt värde sitter inte i vad jag gör, säger eller i hur jag ser ut. Du är mer än dina handlingar, dina ord och ditt utseende. Du är älskad, välsignad och skapad till Guds avbild.
Ja, det är sant att Jesus ska komma tillbaka. Människor i alla tider har försökt att bestämma när den dagen är. Jesus själv säger att han kommer när vi minst anar det. Vi kan inte veta dagen, tiden eller hur det kommer att bli, men vi kan ana vem det är. Det är den Gud som älskade världen så mycket att han sände sin ende Son till världen ”för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv”.
Därför vill jag fästa blicken på domaren Jesus Kristus, han som identifierar sig så till den milda grad med sina lärjungar att han säger att det man gjort för dem, det har man gjort för honom.
Syftet med den här domsvisionen var inte att skrämma, eller skapa rädsla. Syftet var att ge tröst, hopp och mod till alla som känner sig maktlösa. Poängen i texten är häpnadsväckande. Jesus säger: Jag är ni, ni är jag. Det är en kärlek som skapar igenkännande. Det är nu jag har möjlighet att se Jesus i min medmänniska och hålla fast vid hoppet att Kristus en gång vid tiden slut ska se mig, se på mig med kärlek och kännas vid mig. Fokus är Jesus som är vår räddning och säger: Var inte rädd!