Vägledning. Himmelriket kan inte bara mätas kvantitativt, skriver Leif Alm
Det kan bli upp till sex meter högt, ofta med många grenar som växer från trädstammen långt ner mot marken. Leif Alm menar att Jesus talade om svart senap som är ett av de minsta fröna bland senapsarterna och har en stark växtkraft. På bilden senapsträd framför risfält i Nepal.Foto: VeraVidiVici, Wikimedia
Han lät dem höra en annan liknelse: »Himmelriket är som ett senapskorn som en man sår i sin åker. Det är det minsta av alla frön, men när det har växt upp är det större än alla örter och blir till ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo bland grenarna.« Han använde också en annan liknelse: »Himmelriket är som en surdeg som en kvinna arbetar in i tre mått mjöl; till slut blir alltsammans syrat.« Allt detta sade Jesus till folket i liknelser, och han talade enbart i liknelser till dem …
Senapsträdet hade sitt ursprung i Persien och kallades för tandborstträdet, vilket kanske kan innebära att det fanns en funktion när det gällde munhygienen. Senapsfröna växer bäst i varma, torra klimat. Kanske har handelsmän fört in det i Palestina eller också har exiljudar tagit med det hem och planterat det i trädgårdar.
Senapsträdet kan bli upp till sex meter högt, ofta med många grenar som börjar växa från trädstammen lågt ner mot marken. Senapsträdet kan bli lika brett som högt och når full storlek på några år.
Inom judendomen symboliserade bilden av fåglarna att hedningarna skulle få del av rikets välsignelser. Är det inte en bild på uppfyllelsen av Guds löften till Abram …
Leif Alm, officer Frälsningsarmén
Jesus talar säkert om svart senap som är de minsta fröna bland senapsarterna. Det lilla fröet har en inneboende växtkraft som Jesus vill likna med den kraft som finns i himmelriket, Guds rike.
Himmelriket tog sin boning i några enkla män från Galileen, men idag räknas antalet kristna som bärare av himmelriket till en tredjedel av jordens befolkning. Är det inte en uppfyllelse av bilden om framväxande till ett stort träd? Inom judendomen symboliserade bilden av fåglarna att hedningarna skulle få del av rikets välsignelser. Är det inte en bild på uppfyllelsen av Guds löften till Abram i 1 Moseboken 12:1-3: ”I dig skall alla släkten på jorden bli välsignade”?
Himmelriket är inte bara något som kan mätas kvantitativt. Det framkommer när lärjungarna i Caesarea Filippi ber för en ung pojke som var besatt av demoner. När deras bön inte besvarades frågade de Jesus varför de inte kunde driva ut demonen. Jesus svarade: ”Därför att ni har så lite tro. Jag säger er sanningen: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, ska ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting kommer att vara omöjligt för er.” Matteus evangelium 17:14-21.
Ibland kan man vara lite fundersam – kan man ha tro i olika grad? Ibland talas det om stor eller stark tro. Sedan kan det talas om liten tro eller svag tro. Nej, antingen tror jag eller så tror jag inte. Sedan kan människan inte påverka resultatet av det man har tro för.
Jesus talade till folket i liknelser. Vad var syftet? Det läser vi om i Matteus evangelium kapitel 13: 10–17:
Lärjungarna kom fram och frågade honom: »Varför talar du till dem i liknelser?« Han svarade dem: »Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte … Men saliga era ögon som ser och era öron som hör. Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det.«
Tankarna om surdegen möter oss först i uttåget ur Egypten. Man hade varit i svåra förhållanden under lång tid i Egypten. Naturligtvis hade man ätit syrat bröd, men nu gällde det att lämna träldomslandet, varför man inte fick äta syrat bröd under begynnelsen av vandringen. Man skulle vara medveten om vad man var räddad ifrån. En andra orsak var att man ju hade bråttom att lämna landet och något syrat fick inte vara med på vandringen. Man hade inte tid att sätta bröd på jäsning.
I Bibeln används surdeg som en bild för orenhet och ondska som har en tendens att genomsyra allt. Jesus sade till dem: ”Akta er för fariséernas och saddukéernas surdeg!” Matteus evangelium 16:6.
Till församlingen i Korint skriver Paulus: ”Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg, för ni är osyrade. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och elakhetens surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.” 1 Korinthierbrevet 5:7-8.
Paulus skriver till församlingen i Galatien, som kommit på avvägar: ”Lite surdeg syrar hela degen.” Galaterbrevet 5:9.
”Då förstod de att han inte talade om att akta sig för surdeg i bröd, utan för fariseernas och saddukeernas lära.” Matteus evangelium 16:12.
Så måste vi då tänka efter när det gäller dagens liknelse där Jesus säger att himmelriket är likt en surdeg! Det finns olika tolkningar när det gäller denna liknelse. Somliga håller fast vid den tolkning som är huvudtanken med surdegen.
Detta skulle då betyda att man ser ondskan komma in i den kristna gemenskapen och breda ut sig för att till sist genomsyra hela degen. En annan tolkning skulle då vara att surdegen är himmelriket som till sist genomsyrar hela världen med sitt inflytande.