Krönika. Svensk kristenhet behöver en ny karismatisk väckelse – en rörelse som når över samfundsgränser och väcker den helige Andens gåvor till liv, skriver Stefan Swärd.
Den helige Andes uppgift är att vara verkställande inom gudomen, aktivt närvarande på jorden. Inom konsten brukar Anden avbildas som en duva.Foto: Mateus Campos Felipe
Stefan Swärdfil dr statskunskap, författare och pastor
Vi kristna tror på en treenig Gud, Fadern, Sonen och Anden. En Gud, men ändå tre distinkta personer med olika roller. Den helige Andes uppgift är att vara verkställande inom gudomen, aktivt närvarande på jorden. En förutsättning för att vara kristen är att Anden bor i mig. Den föder mig på nytt. Bibeln talar också om att döpas i den helige Ande och att uppfyllas av Anden.
Kristendom handlar om mycket mer än kyrkobyggnader, liturgi, kyrklig kultur, kristna värderingar och lära – den handlar också om att vara uppfylld av Anden. Det ger liv, glädje, och verklighet åt det kristna livet.
På sextiotalet uppstod en mäktig rörelse över hela den globala kyrkan, den karismatiska väckelsen. Fokus var på uppfyllelsen av Anden, och upplevelsen av Andens gåvor. Många miljoner drabbades av detta över hela världen. Inte minst var det många kristna i de äldre historiska kyrkorna som fick uppleva en påtaglig förnyelse i den helige Ande.
Jag var själv med som tonåring i denna väckelse, framför allt lokalt i Stockholm. Människor fylldes av Anden överallt, i alla sammanhang. Man möttes i spontana bönegrupper runt om i hela Stockholm. Här uppstod en salig blandning av svenskkyrkliga, katoliker, missionsförbundare, baptister, pingstvänner och nyfrälsta utan kyrklig bakgrund och vana. En viktig milstolpe var den karismatiska konferens som Stanley Sjöberg och Citykyrkan tog initiativ till 1972. Medverkande var bland annat den anglikanske prästen Michael Harper och den katolske prästen George de Prizio. Möten präglades av lovsång, hängivenhet, glädje och en mäktig trosatmosfär.
Upplevelsen och uppfyllelsen av Anden är inte ett unikt privilegium för pingstvänner. Gåvan och erfarenheten är tillgänglig för alla kristna, oavsett samfundsetiketten.
Upplevelsen av Andens gåvor på det sätt som Nya testamentet talar om behöver utvecklas i kristna miljöer ...
Stefan Swärd
Erfarenheten från den karismatiska väckelsen på 1960- och 1970-talet var att det gav en förnyelse av kristen enhet. I de karismatiska bönegrupperna och vid de karismatiska konferenserna möttes man över alla samfundsgränser, betoningen blev inte samfundsetiketten utan att man var bröder och systrar i Kristus med en gemensam andlig erfarenhet. I viss utsträckning kan man se trosrörelsen och Vineyardrörelsen som växte fram under åttiotalet som fortsättning på den karismatiska väckelsen. Trosrörelsen blev dock mer konfliktladdat. Det berodde bland annat på att man betonade att grunda nya församlingar, medan den karismatiska väckelsen främst fokuserade på förnyelse av redan etablerade församlingar.
Bland rörelser i den moderna kristenheten som kan ses som fortsatta strömningar av det karismatiska flödet finns New Wine och Oasrörelsen. I synnerhet New Wine bär vidare det enhetsperspektiv och den samfundsöverskridande gemenskap som präglade den karismatiska väckelsen.
Jag tror att svensk kristenhet behöver en ny karismatisk väckelse. Anden är utgjuten. Som kristna har vi Anden inneboende i oss. Men förnyelse och den ständiga uppfyllelsen av Anden är färskvara. Upplevelsen av Andens gåvor på det sätt som Nya testamentet talar om behöver utvecklas i pingst-karismatiska miljöer, och kristna miljöer som saknar dessa erfarenheter behöver inse att det är en del av det kristna livet.
Anden ger oss kraft till tjänst och en övernaturlig skärpa och vägledning. Anden fyller våra hjärtan med Guds övernaturliga kärlek, så att vi kan bli vänliga, förlåtande, lyssnande och välsignande.