Därför måste en församlingsledning ta del av det medier skriver
Kommentar. Kristen tro handlar inte om numerologi kring siffran 12
Pastorerna i WAO Church, Lennart och Carolina Torebring, ber i Filadelfiakyrkan, Stockholm, under konferensen Pingst Pastor.
FOTO: PO Flodström
Pastorsparet Lennart och Carolina Torebring i We Are One Church (WAO) har nu för första gången kommenterat granskningen av församlingen, tidigare känd som Södermalmskyrkan. I oktober rapporterade Expressen i flera artiklar om tidigare medlemmar som farit illa i församlingen och om en maktkoncentration till familjen Torebring.
Under nyligen avslutade konferensen Pingst Pastor fick pastorsparet svara på frågor från Pingst FFS:s verksamhetsledare Richard Svensson och Camilla Brolin, föreståndare i Norrtullkyrkan, Söderhamn.
WAO Church har en organisationsmodell där medlemmar delas in i grupper om 12. Varje medlem i en grupp, en lärjunge, är i sin tur ansvarig för 12 personer. Strukturen är inspirerad av församlingen Misión Carismática Internacional i Bogotá, där den sägs vara bidragande till stark tillväxt.
Lennart och Carolina Torebring tillbakavisar påståenden om att församlingen skulle vara uppdelad i ett A- och B-lag, något som lyftes fram i Expressens granskning. De betonar i intervjun med Hemmets Vän att deltagandet i G12-modellen är frivilligt, men att alla i gemenskapen uppmuntras att be för församlingen och dess struktur.
För en utomstående kan dock organisationsmodellen lätt uppfattas som ett slags pyramidspel. Dessutom väcker fokuseringen på siffran 12 teologiska frågetecken. Kristen tro handlar inte om numerologi – en bönegemenskap kan lika gärna bestå av 5, 8 eller 13 personer. Väckelse kommer inte genom att mötas i grupper med ett specifikt antal deltagare.
Pastorsparet menar också att WAO Church utsatts för en hatkampanj från "konservativt håll” som motsätter sig kvinnliga pastorer. De berättar om affischer i tunnelbaneuppgångar nära lokalerna på Götgatan i Stockholm och om personer som demonstrerar med plakat utanför kyrkan i samband med möten. Sådant är självfallet oacceptabelt. Ingen ska behöva mötas av demonstranter på väg till sin söndagsgudstjänst.
Kritiken handlar inte om att Carolina Torebring är kvinna och pastor, utan om frågor som rör församlingens organisation, kultur och ledarskapsstil.
Åke Hällzon
Det som fortsatt väcker frågor är hur familjen Torebring och församlingsledningen hanterat den kritik som framkommit. Kritiken handlar inte om att Carolina Torebring är kvinna och pastor, utan om frågor som rör församlingens organisation, kultur och ledarskapsstil.
Under konferensen Pingst Pastor framkom det att pastorsparet själva inte har läst de artiklar som publicerats. De menar också att kritiken i Expressen inte har framförts direkt till dem, vilket gjort att de inte kunnat bemöta den.
De svaren är inte tillfredsställande.
WAO Church är en stor församling som samlar människor från en mängd bakgrunder, inklusive många med rötter i andra länder. Det är unikt. Just därför är det särskilt viktigt att församlingsledningen lyssnar på och tar till sig de berättelser som vittnar om att medlemmar farit illa. Att öppet och transparent ta del av och bemöta dessa berättelser är avgörande. Att låta bli riskerar att skapa ytterligare frågor och osäkerhet.
Loren Cunningham, grundaren av Ungdom med Uppgift, skriver i sin självbiografi att han tidigt lärde sig att hitta fragment av sanning även i det han uppfattade som illasinnad kritik. Han använde dessa insikter för att utvecklas. Efter det gångna året behöver den pingstkarismatiska delen av frikyrkan inte fler försvarstal. Den behöver en sund självkritik. Som Christian Mölk uttrycker det i samtal med Hemmets Vän; Pingströrelsens akilleshäl är dess förkärlek för starka ledare, därför är det avgörande att kritiska frågor lyfts på ett seriöst och ansvarsfullt sätt.