Sonja Forward: Gå eller 
cykla mer, åk bil mindre

Sonja Forward, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, tycker att vi ska minska på bilåkandet och istället cykla och promenera mera.

Vardag. – Jag skulle vilja vända på resandepyramiden. Mera gå och cykla, mindre bilåkande. Det ökar livskvaliteten. Det säger Sonja Forward till Hemmets Vän, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut och även doktor i psykologi.

Publicerad

Som flitigt anlitad föreläsare i trafikmiljöfrågor är hennes budskap att det går att minska bilåkandet genom att ta bort en del av det slentrianmässiga åkandet.

– Där kan vi spara in många onödiga mil i bil och förbättra allas vår miljö.

Fokus på barnen

– Men det handlar också om att politiken måste satsa mer på tryggare trafikmiljöer, i synnerhet för barn.

– Säkrare vägar till skolorna gör att färre barn behöver skjutsas. Det ska också ses i ljuset av att övervikt bland barn fortsätter öka.

Att själva ta sig till skolan utvecklar barnen på olika sätt, till skillnad mot att sitta passiva i bilen.

Sonja Forward, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut och även doktor i psykologi.

– Att själva ta sig till skolan utvecklar barnen på olika sätt, till skillnad mot att sitta passiva i bilen.

Och det finns flera kommuner som arbetar aktivt för att få fler barn att gå eller cykla till skolan.

– I till exempel Malmö och Landskrona pågår projekt där man utbildar föräldrar i att våga släppa barnen på cykel. Men det ska förstås kombineras med barnvänliga trafikmiljöer.

Politisk vilja

Sonja Forward har länge studerat våra resvanor och lyfter fram flera punkter i vårt resande som måste förändras för att vi ska gå och cykla mer.

– Säkrare vägar till skolorna gör att färre barn behöver skjutsas, säger Sonja Forward, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut och även doktor i psykologi.
  • Säkra och trygga stråk. Lägre hastighet där fotgängare finns.
  • Miljön runt gång- och cykelbanor ska vara inbjudande och locka till promenader och cykelturer.
  • Säkra vägar till skolor och fritidsområden.
  • God belysning.
  • Mer grönt i våra städer. Fler parker, mindre asfalt.

 – Om du går eller cyklar använder du mer energi. Då måste trafikplanerarna även planera för att lyfta fram de kortaste sträckorna.

Men här pekar Forward på att det krävs politisk vilja.

– Politiken vågar ofta inte. Det är ju snart val igen … Politikerna är rädda för att ta steget. Här krävs nog både morot och piska.

– Jag vill se politiker som vågar mer. Ta lite fler obekväma beslut. Att få ner bilåkandet skulle gynna oss alla.

Eller säg så här: en buss kan ersätta 45 bilar.

Även landsbygden

Men på landsbygden är det ofta glest mellan bussturerna, om det ens finns några. Hur resonerar hon här, frågar vi?

– Det finns slentrianmässigt resande även på landsbygden. Ett tips att minska antal resor till staden är göra fler ärenden samtidigt. Bara där kan många onödiga mil sparas in.

Men jag vet att bilen självklart behövs, inte minst på landsbygden. Jag använder själv bilen när jag ska dit. Men vi kan tänka till om alla resor verkligen behövs?

Politikerna måste satsa mer på tryggare trafikmiljöer,
i synnerhet för barn.

Sonja Forward, forskningsledare
vid Statens väg- och transportforskningsinstitut
och även doktor i psykologi.

Det finns något som hon kallar resandepyramid. Överst hittar vi privatbilen. Därunder taxi och delade transporter. Därefter offentliga transportmedel. I pyramidens botten cykel och gång.

– Jag skulle vilja vända på pyramiden.

Det finns vanföreställningar om att åka buss. Här kan mönster brytas.

Sonja Forward menar att även om all trafik vore eldriven så räcker inte det för att få bort trafikproblemen i framtiden.

– Kvar finns olyckor, stress i trafiken, farliga trafikmiljöer. Men vi kan tänka på att 
7 600 personer i Sverige årligen dör i förtid på grund av luftföroreningar (Miljöinstitutet). Så visst har vi mycket att jobba med här.

Powered by Labrador CMS