Sonja Forward, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, tycker att vi ska minska på bilåkandet och istället cykla och promenera mera.Foto: Rolf Johnsson och Foto: Christopher Lanaway
Vardag. – Jag skulle vilja vända på resandepyramiden. Mera gå och cykla, mindre bilåkande. Det ökar livskvaliteten.
Det säger Sonja Forward till Hemmets Vän, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut och även doktor i psykologi.
Som flitigt anlitad föreläsare i
trafikmiljöfrågor
är hennes budskap att det går
att minska bilåkandet
genom att ta bort en del av det slentrianmässiga åkandet.
– Där kan vi spara in många onödiga mil i bil
och förbättra allas vår miljö.
Fokus
på barnen
– Men det handlar också om att
politiken måste
satsa mer på tryggare trafikmiljöer,
i synnerhet för barn.
– Säkrare vägar till skolorna gör
att färre barn behöver skjutsas. Det ska också ses i ljuset av att övervikt
bland barn fortsätter öka.
Att själva ta sig till skolan utvecklar barnen på olika sätt, till skillnad mot att sitta passiva i bilen.
Sonja Forward, forskningsledare
vid Statens väg- och transportforskningsinstitut
och även doktor i psykologi.
– Att själva ta sig till skolan
utvecklar barnen på olika sätt, till skillnad mot att sitta passiva i bilen.
Och det finns flera kommuner som
arbetar aktivt för att få fler barn att gå eller cykla till skolan.
– I till exempel Malmö och
Landskrona pågår projekt där man
utbildar föräldrar i att våga
släppa barnen på cykel. Men det ska förstås kombineras med barnvänliga trafikmiljöer.
Politisk vilja
Sonja Forward har länge studerat våra resvanor och lyfter
fram flera punkter i vårt resande
som måste
förändras för att vi ska gå och cykla mer.
Säkra och trygga stråk. Lägre hastighet där
fotgängare finns.
Miljön runt gång- och cykelbanor ska vara inbjudande
och locka till promenader och cykelturer.
Säkra vägar till skolor och fritidsområden.
God belysning.
Mer
grönt i våra städer. Fler parker,
mindre asfalt.
– Om du går eller cyklar använder du mer energi. Då
måste
trafikplanerarna även planera för att lyfta fram de kortaste sträckorna.
Men
här pekar Forward på att det krävs politisk vilja.
– Politiken vågar
ofta inte. Det är ju snart val igen … Politikerna är rädda för att ta steget. Här
krävs nog både morot och piska.
– Jag vill se politiker som vågar mer. Ta lite fler
obekväma beslut. Att få ner bilåkandet
skulle gynna oss alla.
Eller
säg så
här: en buss kan ersätta 45 bilar.
Även landsbygden
Men
på landsbygden är det ofta glest mellan bussturerna, om det
ens finns några.
Hur resonerar hon här, frågar vi?
– Det finns slentrianmässigt
resande även på
landsbygden. Ett tips att minska antal resor till staden är göra fler ärenden
samtidigt. Bara där kan många
onödiga mil sparas in.
Men jag vet att bilen självklart
behövs, inte minst på landsbygden. Jag använder själv bilen när jag ska dit. Men vi kan tänka
till om alla resor verkligen behövs?
Politikerna måste satsa mer på tryggare trafikmiljöer, i synnerhet för barn.
Sonja Forward, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut och även doktor i psykologi.
Det finns något som hon kallar resandepyramid. Överst
hittar vi privatbilen. Därunder taxi och delade transporter. Därefter
offentliga transportmedel. I pyramidens botten cykel och gång.
– Jag skulle vilja vända på pyramiden.
Det finns vanföreställningar om
att åka
buss. Här kan mönster brytas.
Sonja Forward menar att även om
all trafik vore eldriven så räcker inte det för att få bort trafikproblemen i
framtiden.
– Kvar finns olyckor, stress i
trafiken, farliga trafikmiljöer. Men vi kan tänka på att 7 600 personer i
Sverige årligen dör
i förtid på grund av luftföroreningar (Miljöinstitutet). Så visst har vi mycket
att jobba med här.