– En varsam hantering av dina batterier är A och O. Tänk på att det inte bara är vid laddning som ett batteri kan börja brinna, säger Per Ångman, brandskadespecialist hos Länsförsäkringar.Foto: Länsförsäkringar och Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Vardag. Elsparkcyklar och elfordon har under senare år orsakat allt fler allvarliga bränder. Nu varnar brandskyddsmyndigheter och MSB för utvecklingen i takt med att allt fler laddbara produkter i samhället ökar risken för svårsläckta bränder.
En sammanställning från Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap, MSB, som ger en överblick över hur brandincidenterna har utvecklats
i Sverige mellan 2018 och 2023.
Medan elsparkcyklar och elcyklar nu utgör en allt större
andel av brandincidenterna, fortsätter även antalet bränder i elbilar att öka i
takt med den snabbt växande elfordonsflottan.
– Tyvärr är det en naturlig utveckling av incidenter med
tanke på det massivt ökade antalet elfordon i samhället. Antalet elbilar steg
från 16 664 till 291 678 under åren 2018–2023, säger Joakim Jonsson, expert på
el hos Brandskyddsföreningen.
År 2023 var ett rekordår för bränder i elfordon, med totalt
117 incidenter. Bland dessa var det främst personbilar (38 incidenter) och
elsparkcyklar (42 incidenter) som utmärkte sig. Detta utgör en markant ökning
jämfört med tidigare år, som till exempel 2021 då totalt 94 incidenter
rapporterades.
Joakim JonssonFoto: Brandskyddsföreningen
– En av de mest utmärkande riskerna vid elfordonsbränder är
risken för termisk rusning, ett fenomen där ett överhettat batteri orsakar en
explosionsartad brand som är svår att kontrollera, säger Joakim Jonsson.
Vissa bostadsrättsföreningar har valt att installera plåtskåp i källaren där litiumbatterier kan skyddas medan de laddar.
Joakim Jonsson, expert på el hos Brandskyddsföreningen
Å andra sidan visar statistik från Boverket att elbilar
brinner mindre frekvent än fossila bilar.
– Det kan bero på att elbilsflottan är färre till antalet än
fossila bilar. En annan faktor är att elbilsflottan är en yngre generation än
fossilbilsflottan som rullat på våra vägar, säger Joakim Jonsson.
– Litiumbatterier orsakar inte bränder oftare än andra typer
av batterier eller elprylar men konsekvenserna av en brand kan bli så mycket
större. Bränder där litiumbatterier är inblandade kan utvecklas snabbt och är
mycket svårsläckta,
säger Per Ångman, brandskadespecialist hos Länsförsäkringar.
Den senaste tiden har ett antal allvarliga incidenter
inträffat på grund av batterier som börjat brinna under laddning. Flera
personer har skadats och stora ekonomiska värden har gått förlorade när
fastigheter förstörts.
– En varsam hantering av dina batterier är A och O. Till
exempel mår ett batteri inte bra av kraftiga stötar eller att utsättas för höga
temperaturer. Då ökar risken för att batteriet skadas. Temperaturen i batteriet
ökar då okontrollerat och kan i värsta fall orsaka en brand eller explosion.
Tänk på att det inte bara är vid laddning som ett batteri kan börja brinna, fortsätter
Per Ångman.
Litiumjonbatterier, som används i de flesta elfordon, kan
under vissa omständigheter börja brinna spontant vid laddning eller i samband
med en olycka. Joakim Jonsson berättar att vissa bostadsrättsföreningar valt
att installera plåtskåp i källaren där litiumbatterier kan skyddas medan de
laddar.
– En sådan ”laddlåda” i plåt under laddning är bra förutsatt
att lådan sörjer för mycket god ventilation så att risken inte förvärras.
Uppfyller ”laddlådan” bra ventilation så är det positivt då den förmodligen
förhindrar en brandspridning om olyckan skulle vara framme, berättar han.
Fakta: Så här laddar du elbatteriet säkert
Använd bara originalladdare och CE-märkta produkter.
Ladda aldrig ett skadat batteri, kontrollera att batterierna är hela varje gång du laddar.
Misstänker du att batteriet har skadats eller fått stötar, förvara batteriet på en säker plats.
Laddare inklusive kablar ska vara i gott skick, rena och fria från damm och smuts.
Ha uppsikt över laddningen, lämna inte batterier på laddning över natten eller vid längre frånvaro.
Känn på batteriet så att det inte blir för varmt under laddning.
Ladda inte i närheten av brännbart material.
Ladda aldrig i allmänna utrymmen (såsom trapphus, loftgångar och förråd) eftersom det ofta finns brännbara saker i förråden och att trapphus och loftgångar är utrymningsväg.
Ladda inte så att du blockerar din väg ut från bostaden.
Per Ångman säger att om batteriet skadats eller fått stötar
vid ett tidigare tillfälle kan en reaktion starta långt efter
händelsen.
– Det
är mycket viktigt att förvara batterier i rätt utrymme så att inte
utrymningsvägar blockeras om skadan skulle var framme. Batterier som på något
sätt är skadade, har blivit utsatta för yttre påverkan eller deformerats ska
inte laddas utan ska lämnas in för återvinning omedelbart, fortsätter han.
– Det har skrivits en del om vikten av att ladda sin elbil
på rätt sätt. Men även om det finns risker med laddning av elbilar så är de
inte lika stora som vid laddning av elcyklar, elsparkcyklar eller handhållna
verktyg, där säkerhetssystem ofta saknas eller de kanske hanterats oförsiktigt.
”Billiga”, importerade produkter bör generellt undvikas eftersom det finns en
risk att de inte uppfyller korrekt elsäkerhetsstandard och saknar CE-märkning,
säger Per Ångman.