Så minskar du risken 
för elfordonsbränder

– En varsam hantering av dina batterier är A och O. Tänk på att det inte bara är vid laddning som ett batteri kan börja brinna, säger Per Ångman, brandskadespecialist hos Länsförsäkringar.

Vardag. Elsparkcyklar och elfordon har under senare år orsakat allt fler allvarliga bränder. Nu varnar brandskyddsmyndigheter och MSB för utvecklingen i takt med att allt fler laddbara produkter i samhället ökar risken för svårsläckta bränder.

Publicerad

En sammanställning från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som ger en överblick över hur brandincidenterna har utvecklats i Sverige mellan 2018 och 2023.

Medan elsparkcyklar och elcyklar nu utgör en allt större andel av brandincidenterna, fortsätter även antalet bränder i elbilar att öka i takt med den snabbt växande elfordonsflottan.

– Tyvärr är det en naturlig utveckling av incidenter med tanke på det massivt ökade antalet elfordon i samhället. Antalet elbilar steg från 16 664 till 291 678 under åren 2018–2023, säger Joakim Jonsson, expert på el hos Brandskyddsföreningen.

År 2023 var ett rekordår för bränder i elfordon, med totalt 117 incidenter. Bland dessa var det främst personbilar (38 incidenter) och elsparkcyklar (42 incidenter) som utmärkte sig. Detta utgör en markant ökning jämfört med tidigare år, som till exempel 2021 då totalt 94 incidenter rapporterades.

Joakim Jonsson

– En av de mest utmärkande riskerna vid elfordonsbränder är risken för termisk rusning, ett fenomen där ett överhettat batteri orsakar en explosionsartad brand som är svår att kontrollera, säger Joakim Jonsson.

Vissa bostadsrättsföreningar har valt att installera plåtskåp i källaren där litiumbatterier kan skyddas medan de laddar.

Joakim Jonsson, expert på el hos Brandskyddsföreningen

Å andra sidan visar statistik från Boverket att elbilar brinner mindre frekvent än fossila bilar.

– Det kan bero på att elbilsflottan är färre till antalet än fossila bilar. En annan faktor är att elbilsflottan är en yngre generation än fossilbilsflottan som rullat på våra vägar, säger Joakim Jonsson.

– Litiumbatterier orsakar inte bränder oftare än andra typer av batterier eller elprylar men konsekvenserna av en brand kan bli så mycket större. Bränder där litiumbatterier är inblandade kan utvecklas snabbt och är mycket svårsläckta, säger Per Ångman, brandskadespecialist hos Länsförsäkringar.

Den senaste tiden har ett antal allvarliga incidenter inträffat på grund av batterier som börjat brinna under laddning. Flera personer har skadats och stora ekonomiska värden har gått förlorade när fastigheter förstörts. 

– En varsam hantering av dina batterier är A och O. Till exempel mår ett batteri inte bra av kraftiga stötar eller att utsättas för höga temperaturer. Då ökar risken för att batteriet skadas. Temperaturen i batteriet ökar då okontrollerat och kan i värsta fall orsaka en brand eller explosion. Tänk på att det inte bara är vid laddning som ett batteri kan börja brinna, fortsätter Per Ångman.

Litiumjonbatterier, som används i de flesta elfordon, kan under vissa omständigheter börja brinna spontant vid laddning eller i samband med en olycka. Joakim Jonsson berättar att vissa bostadsrättsföreningar valt att installera plåtskåp i källaren där litiumbatterier kan skyddas medan de laddar.

– En sådan ”laddlåda” i plåt under laddning är bra förutsatt att lådan sörjer för mycket god ventilation så att risken inte förvärras. Uppfyller ”laddlådan” bra ventilation så är det positivt då den förmodligen förhindrar en brandspridning om olyckan skulle vara framme, berättar han.

Fakta: Så här laddar du elbatteriet säkert

  • Använd bara originalladdare och CE-märkta produkter.
  • Ladda aldrig ett skadat batteri, kontrollera att batterierna är hela varje gång du laddar.
  • Misstänker du att batteriet har skadats eller fått stötar, förvara batteriet på en säker plats.
  • Laddare inklusive kablar ska vara i gott skick, rena och fria från damm och smuts. 
  • Ha uppsikt över laddningen, lämna inte batterier på laddning över natten eller vid längre frånvaro.
  • Känn på batteriet så att det inte blir för varmt under laddning. 
  • Ladda inte i närheten av brännbart material.
  • Ladda aldrig i allmänna utrymmen (såsom trapphus, loftgångar och förråd) eftersom det ofta finns brännbara saker i förråden och att trapphus och loftgångar är utrymningsväg.
  • Ladda inte så att du blockerar din väg ut från bostaden. 

Fakta från Länsförsäkringar.

Per Ångman säger att om batteriet skadats eller fått stötar vid ett tidigare tillfälle kan en reaktion starta långt efter händelsen.

 – Det är mycket viktigt att förvara batterier i rätt utrymme så att inte utrymningsvägar blockeras om skadan skulle var framme. Batterier som på något sätt är skadade, har blivit utsatta för yttre påverkan eller deformerats ska inte laddas utan ska lämnas in för återvinning omedelbart, fortsätter han. 

– Det har skrivits en del om vikten av att ladda sin elbil på rätt sätt. Men även om det finns risker med laddning av elbilar så är de inte lika stora som vid laddning av elcyklar, elsparkcyklar eller handhållna verktyg, där säkerhetssystem ofta saknas eller de kanske hanterats oförsiktigt. ”Billiga”, importerade produkter bör generellt undvikas eftersom det finns en risk att de inte uppfyller korrekt elsäkerhetsstandard och saknar CE-märkning, säger Per Ångman.

Powered by Labrador CMS