WAO-pastorerna Torebring: ”Det pågår en hatkampanj mot oss”

We Are One Church:s ledare, pastorerna Lennart och Carolina Torebring, fick under Pingst Pastor-konferensen svara på den kritik som framförts mot församlingen i bland annat Expressen.

Nyheter. Pastorerna Lennart och Carolina Torebring har varit pastorer och föreståndare för We Are One Church (WAO) sedan 2007. Under Pingst Pastor-konferensen i Filadelfiakyrkan i Stockholm under torsdagen frågades de ut om den kritik som riktats mot dem i bland annat Expressen. 

Publicerad Senast uppdaterad

En av de mer iögonfallande programpunkterna på årets Pingst Pastor-konferens var förmiddagsutfrågningen av ledarparet Carolina och Lennart Torebring. Röster har höjts från främst liberal och exvangelikal miljö (alltså bland avhoppare från evangelikala sammanhang), men även inom de egna leden, om lämpligheten att hålla fram We Are One Church som föredömen inför landets samlade pingstpastorer, med anledning av tidningen Dagens och Expressens granskningar.

Direktor Richard Svensson och föreståndaren Camilla Brolin välkomnar emellertid paret med orden: ”Ni i WAO är ej här för att sitta på den anklagades bänk, ni är här för att välkomnas hem.” Ett uttalande som tas emot med varma jubel från både WAO-delegationen och en del av de samlade pastorerna.

Inspiration från Colombia

Paret är märkbart berörda av det varma och generösa välkomnandet och ägnar inledningen till att namnge olika pingstprofiler som varit formerande för deras liv och tjänst. Det framkommer också att utfrågarna suttit ned med paret i fem timmar inför detta evenemang med syftet att bringa klarhet i anklagelserna som riktats mot församlingen.

Lennart och Carolina Torebring, till höger, frågades ut under Pingst Pastor i Filadelfiakyrkan, Stockholm, på torsdagen.

Carolina berättar att inspirationen till den omdiskuterade G12-metoden kommer från deras missionsresa i Colombia.

– Vi blev starkt berörda av Caesar Castilianos vittnesbörd om hur hans församling var som en Londonbuss, där genomströmningen var hög och människor inte stannade kvar. Caesar sökte då vägledning hos sin mentor, den sydkoreanske pastorn David Yonggi Cho. I deras samtal upplevde de hur siffran 12 återkom i Bibeln och att Jesus sänder oss till att skapa lärjungar snarare än passiva folksamlingar, och ur dessa samtal utvecklades G12-metoden som blev till stor välsignelse för den colombianska pingströrelsen.

”Bibelinspirerad kultur”

Här invänder Richard Svensson och ifrågasätter huruvida det verkligen går att bara ”ta hem” en väckelse och importera arbetssätt utformade i en specifik sydländsk kultur och applicera dessa i Sverige?

Carolina menar dock att G12 inte är en sydländsk kultur, utan en bibelinspirerad kultur. Maken Lennart konkretiserar:

– Om den svenska prestationskulturen har problem med den bibliska relationskulturen är det den svenska prestationskulturen vi behöver förändra. När någon hos oss dör, så lämnar vi inte bara en blomma. Vi stannar kvar, gråter och sörjer med familjen i veckor. När någon gifter sig eller döps firar och gläds vi tillsammans i flera dagar.

– Vår vision har hela tiden varit att bygga en stark och familjär församling, där vi lever tillsammans och delar livet. Det här har varit en framgångsfaktor inte minst i arbetet med personer som kommer från utsatta områden. I församlingen möter de hopp och en storfamilj, samtidigt som de snabbt själva får komma i tjänst och träna egna lärjungar i de miljöer de själva är sprungna ur.

”Gud kallar familjer”

Camilla Brolin undrar över uppgifterna som förekommit i Expressen om att familjen Torebring styr församlingen.

– Av församlingens knappt 200 anställda är 3 procent av dessa våra familjemedlemmar. I vår församlingssyn är detta inget märkligt då vi menar att Gud kallar familjer. Om en kvinna kallas till pastor är det vår övertygelse att även hennes man bär på samma kallelse och vice versa, säger Lennart.

– Jag vill dock understryka att det är ett val som varje person måste ta ställning till själva, det är inte så att vi tvingar in alla män som råkar vara gift med en kvinna som har pastorskallet att gå in i en tjänst de inte är bekväma med, fyller Carolina i.

– Men en trygg och säker församling kräver att det både finns kompetenta kvinnor och kompetenta män satta att tjäna församlingen.

Hur upplever ni stödet från nätverket Pingst Pastor, där ni själva är medlemmar, frågar Hemmets Vän efter seminariet.

– Vi upplever ett stort stöd från pingstnätverket och att vi är inneslutna av ett 70-tal pastorers förböner, svarar de båda.

Lennart Torebring förklarar att de inte känner igen sig i medias beskrivning av församlingen. De jobbar aktivt med att säkerställa att deras medlemmar avsätter tid för vila och återhämtning.

– Vi tackar nej till många förfrågningar och evenemang just på grund av att vi tränar våra lärjungar i att känna in den egna kroppen och dess behov. Hos oss är det enkelt att gå in och ut ur sin tjänst, beroende på hur ens livssituation ser ut i övrigt.

– Det är inte heller något krav att ingå i församlingens G12-grupper, det betyder inte att man tillhör ett B-lag om man väljer att stå utanför dessa, fortsätter Carolina Torebring. 

– Alla medlemmar tillhör församlingen. Däremot uppmanas alla att ingå i arbetet Gideon 300 som är en förbönsgrupp för G12-arbetet.

Varför har ni inte kommenterat anklagelserna i media? Och hur kommenterar ni den otydlighet som märktes under utfrågningen när det gäller hur demokratin ser ut?

– Den bilden håller vi inte med om, svarar de. 

– Det har pågått en hatkampanj från människor utanför församlingen, och framför allt från konservativt håll. Det är motståndare till att vi släpper fram kvinnliga predikanter och även folk från andra kyrkofamiljer som provoceras av att deras ungdomar söker sig till WOA.

– Dessa personer affischerar tunnelbaneuppgången vid kyrkan och står med plakat utanför söndagsgudstjänsten. De som anklagar oss i Expressen har inte fört fram sin kritik till oss i församlingsledningen. Så vi har inte haft möjlighet att agera på anklagelserna innan publicering, fortsätter Lennart och Carolina Torebring.

Paret Torebring säger till Hemmets Vän att det är på grund av pastoral omsorg som församlingsledningen inte vill kommentera enskilda fall, och därför väljer man avsiktligt att ta på sig rollen som ”the bad guys” i stället för att gå i polemik.

– Vi förstår att de som inte känner oss vill hålla ett visst avstånd. Det är ändå så att relationer och förtroenden tar tid att bygga upp, säger de till sist.

”Fortfarande otydligt”

Andreas Skogholm, pastor i Pingst Borlänge, hade efter seminariet med Torebrings i Filadelifiakyrkan fortfarande en del frågor.

– Torebrings sade under utfrågningen att de inte läst Expressens granskning utan enbart fått delar av den återgiven. Det agerandet väcker en del frågor hos mig. Jag tycker fortfarande att det är otydligt hur den demokratiska processen ser ut i We Are One Church, säger Skogholm till Hemmets Vän. 

”Viktigt att ta in alla berättelser”

Kollegan Pascal Andreasson, föreståndare i Pingst Bottnaryd, uppskattade utfrågningen med paret Torebring, men understryker vikten av att ta in flera berättelser och inte fastna i en för smal återgivning av verkligheten.

– Tillvaron är oftast mycket mer komplex och lämnar utrymme för fler nyanser än vad som ryms i de enskilda berättelserna, säger han.

Powered by Labrador CMS