Vägledning. I dopet sänds vi att bära evangeliet i och genom våra liv, skriver Mia Ström, Sverigechef EFS
När vi döps i Faderns, Sonens och den helige Andes namn tas vi emot som Guds älskade barn i Kristus. I honom har vi vår djupaste identitet, skriver Mia Ström. Bilden är från ett dop i en pool i Los Angeles.Foto: Kaleb Tapp, Unsplash
Folket var fyllt av förväntan, och alla frågade sig om inte Johannes kunde vara Messias. Men han svarade dem alla: »Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte värdig att knyta upp hans sandalremmar. Han skall döpa er med helig ande och eld. Han har kastskoveln i handen för att rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.«
…
När nu allt folket lät döpa sig och Jesus också hade blivit döpt och stod och bad, öppnade sig himlen och den heliga anden kom ner över honom i en duvas skepnad, och en röst hördes från himlen: »Du är min älskade son, du är min utvalde.«
I mitt internetflöde dök en annons
upp: ”Du kan vara vem du vill! Bygg dig själv!” Valmöjligheterna är till synes
oändliga för vår tids människor. Budskap som: ”Skapa dig själv, välj och vraka
mellan identiteter och uttrycksformer. Och vad gäller karriär så sikta på
stjärnorna, du kan bli vad som helst, bara du vill” väller emot oss från späd
ålder.
När vår son var i mellanstadieåldern
ställde han frågan om relationen mellan träning och talang. Hans stora dröm var
att bli basketstjärna. ”Vem lyckas bäst, den som tränar mycket eller den som
har stor talang?”, var hans fråga. Som föräldrar med pedagogiska ambitioner
svarade vi att man gjort vetenskapliga studier på detta och kommit fram till
att de som tränar målmedvetet är de som lyckas bäst. ”Men om man både har
talang och tränar målmedvetet? Blir man inte bättre då än den som enbart
tränar, men inte har talang?”, undrade han. På det kunde vi inte svara annat än
att jo, så är det sannolikt … Mycket kan man åstadkomma med envetenhet, men
vissa förutsättningar är oss givna. Risken finns att förväntningar och krav
orimliga när allt säga bero på vår vilja och våra val.
Han som ville vårt liv har lagt sin kallelse i de vi är, med våra förmågor och våra begränsningar
Mia Ström, Sverigechef EFS
Förväntningarna på Johannes Döparen
var också höga. Kunde det vara han som var Messias, undrade folket? Oregerlig
och burdus var han visserligen, men med sådan skärpa och sådant bett i sin
svavelosande förkunnelse! Under den udda förklädnaden av kamelhår kunde väl
kanske ändå Messias dölja sig? Om han bara kunde borsta av sig dammet och kliva
fram som den segerherre de väntade på!
Men med all den tydlighet och kraft
som hans välkryddade språkbruk kunde uttrycka gjorde Johannes klart för folket
att nej, han var inte Messias! Absolut inte! Han var inte ens värdig att göra
det lägsta av allt, det man inte ens fick tvinga en slav att göra; att knyta
upp Jesu sandalremmar! Med hela handen pekade Johannes på Jesus. Johannes
uppgift var att uppmana till omvändelse och ett liv som vittnade om att man nu
ville följa Guds vilja konkret i sin vardag. Hans dop i vatten var ett
omvändelsedop, ett reningsbad, ingenting annat!
För Johannes verkar det inte ha
varit en frestelse att försöka uppfylla folkets förväntningar. Nej, Johannes
visste vem han var och vilken kallelse han hade. Han var inte Messias. Han var
vägröjaren, mistluren som basunerade ut budskapet och röjde väg i människornas
hjärtan för den sanne Messias. Han döpte i vatten, Messias skulle döpa i Ande
och eld.
I Lukas version av Jesu dop
konstateras bara att Jesus också blev döpt. Ingenting sägs om varför. Fokus ligger
i stället på det som händer omedelbart efter Jesu dop. Det första Jesus gör
efter dopet är att be, att samtala med sin Fader i himmelen. Människan Jesus
steg tillsammans med människorna ner i dopets vatten. Upp ur vattnet stiger
sedan Guds son, världens frälsare, sann Gud och sann människa, han som själv
tar människornas alla synder på sig. Genom dopets vatten går han vidare in i
sin kallelse, in i det som kallas Jesu offentliga gärning. Han byter inte
riktning, han vänder inte om. Han har ingenting att vända om ifrån, men en
gärning att fortsätta vidare in i. Så sänker sig den helige Ande ner och Fadern
bekräftar sin relation till sonen. Han talar direkt till Jesus precis som sonen
nyss talat direkt till sin Fader: ”Du är min älskade son, du är min utvalde.”
Också Jesus vet vem han är och att
i den han är, Guds älskade son, ligger hans kallelse och hela världens
frälsning.
När vi döps i Faderns, Sonens och
den helige Andes namn tas vi emot som Guds älskade barn i Kristus. I honom har
vi vår djupaste identitet och allt annat i våra liv är underordnat detta
underbara: Gud själv är vårt ursprung och vårt mål. Han som ville vårt liv har
lagt sin kallelse i de vi är, med våra förmågor och våra begränsningar. I dopet
sänds vi att bära evangeliet i och genom våra liv, ja till att leva evangeliet.
Vi sänds var och en som Kristusbrev till världen, skrivna med var och ens
personliga handstil. Brev som får berätta i ord och handling, arbete, lek och
vila, om det förunderliga att Gud själv blivit människa i Jesus Kristus och
försonat hela världen med sig.