Musikens läkande kraft: ”Jag har förlåtit mina mobbare”

Livsstil. – Allt levande är i sin grundform vibration. Toner finns från början nedlagda i Skapelsen. Det säger Per Alexandersson, pastor i Equmeniakyrkan i Hallsberg och musikskapare.

Publicerad

Per Alexandersson har varit omskriven för att han under sina nio grundskoleår hela tiden mobbades. Det var när han kom hem från skolan och satte sig vid pianot som han upptäckte sina känslor. Hans mamma sa att hon kunde höra på pianoklinket hur skoldagen varit.

– Där upptäckte jag att musiken kan bli ett sätt att hantera sitt liv, sina känslor.

– Mina mobbare har jag förlåtit. Jag har gjort upp med Gud om att gå vidare.

Psaltaren i fokus

Per Alexandersson är även vikarierande pastor i församlingen Mötesplatsen i Örebro. Mycket sång och musik blir det, inte minst egna sånger. Och han betonar Bibelns starka fokus på musiken.

– Tonerna finns i Skapelsen. Vibrationerna finns där. Och eftersom vi är skapade till Guds avbild så borde rimligen Gud även vara sång, musik och klang. Musik är också ordning, och Gud är ordning.

– Musiken kan därmed ge hopp till en hopplös värld. Jag älskar Psaltaren. Den förskönar inte. Den berättar om livet som det är, rakt på.

Gör det tillsammans

– Många av texterna om musiken i Bibeln är ett kollektivt uttryck. Vi gör det tillsammans. Och jag tror ordet körmästaren nämns åtta gånger i Psaltaren.

Han återkommer gärna till ordet ordning när det gäller musiken.

– Se hur David lugnade Saul med sin harpa. Kaoset blev till ordning. I musiken är du heller inte ensam.

”Dålig” musik

På frågan om det finns ”ond, dålig” musik, exempelvis viss ifrågasatt hårdrock, svarar han:

– Vi lever i en värld som lider under den Ondes våld. Men även det måste sättas ord på. Precis som Bibeln gör.

– Vi får inte bara släppa fram det glättiga lyckopillret i musiken. Även det hårda livet och smärtan måste få plats. Åter­igen, Psaltaren. Där ryms mycket som vi kan uppfatta som väldigt skarpt. Men – allt får plats i vår kollektiva bön och lovsång.

– Jag har varit på hårdrockskonserter och mest mött vänliga människor. Många sökare.

Han menar att om den kristna musiken inte tål att debatteras tar vi bort en del av det starka hopp som finns i den.

– Vi kan inte rygga för verkligheten. Den måste märkas i sångtexterna.

Hemlandssånger

Han lyfter även fram hemlandssångerna.

– De ger oss verkligen hopp. De talar om att vi hör hemma både här och någon annan stans.

Han avslutar med att nämna en av 70-talets stora profana hits med Boney M, ”Rivers of Babylon”.

– Texten är hämtad från psalm 137 i Psaltaren, hur människorna sitter vid flodens stränder och längtar hem till det förlovade landet. En profan text och underbar musik som griper tag. 

Powered by Labrador CMS