– Inga elever ska bli utsatta för kränkande behandling eller känna sig otrygga, men samtidigt har lärarna ett demokratiskt uppdrag att utmana inrotade föreställningar, säger Karin Flensner, doktor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst till forskning.se.Foto: Pressbild och foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT
Livsstil. Religion, rasism och abort är ämnen som lärare i skolan helst undviker att diskutera, skriver forskning.se. Forskare säger efter ett nytt forskningsprojekt att lärare måste våga utmana och ifrågasätta elevers åsikter.
Att stå ut med personer som inte delar ens åsikt och att
klara av att förstå varför tillhör skolans uppdrag. Det ingår i att fostra
demokratiska medborgare och börjar i klassrummet, menar forskarna.
− Att tillsammans i klassen diskutera laddade ämnen är
absolut en av skolans viktigaste uppgifter, säger Anna Larsson, professor i
idéhistoria vid Umeå universitet.
− För vad är att upprätthålla demokratin? En gång i tiden
vad huvuduppgiften för skolans medborgarfostran att lära människor hur de
skulle göra när de röstade. Nu är det att lära sig att förhålla sig till att
människor har starka åsikter som man själv inte delar.
Hon har tillsammans med en grupp forskare från flera
universitet studerat vilka frågor som lärare i samhällsorienterade ämnen på
högstadiet tycker är kontroversiella och hur lärarna hanterar dem.
Allvarliga konsekvenser
Att tillsammans i klassen diskutera laddade ämnen är absolut en av skolans viktigaste uppgifter,
Anna Larsson, professor i idéhistoria vid Umeå universitet
En svårighet som lärarna uppmärksammade var att på förhand
veta hur diskussionen ska utvecklas. Samtal kan bli respektfulla, men också
resultera i att elever blir så kränkta, arga och ledsna att det får allvarliga
konsekvenser.
− I stort sett kan vilka ämnen som helst bli
kontroversiella. Lärarna säger att det som avgör hur diskussionen
utvecklas är vilka grupper de har i klassrummet och hur de själva introducerar
ämnet. Det handlar om hur relationerna ser ut, säger Anna Larsson till
forskning.se.
Hon talar om att det inte främst var frågor kring
könsidentitet eller HBTQ-frågor som var mest problematiska, utan i högre grad
elevers etniska identitet.
− Om det fanns elever i klassen som tillhörde en etnisk
grupp som läraren själv inte tillhörde så tycker många lärare att det kunde
vara svårt. I grunden var de rädda att göra en stereotypisk beskrivning av
elevernas kultur och därmed oavsiktligt förstärka fördomar.
Fem tips för att tala om svåra frågor
Ett tryggt klassrumsklimat. Var lyhörd för elevers
erfarenheter och identiteter och tänk över hur de kan vara en resurs i
klassrummet. Ingen elev ska i undervisningen behöva göras till representant för
en hel nation, religion eller åsikt. Det är frågor och idéer som undersöks,
utmanas och problematiseras – inte personer.
Tydliga samtalsregler. Formulera tillsammans med eleverna
de regler ni vill använda för samtalet. Hänvisa till dessa och justera vid
behov.
Sortera i frågan. Vad handlar det egentligen om? Vilka
positioner/åsikter går att urskilja? Vilka argument använder företrädarna?
Hur kan vi förstå dessa och vad talar för eller emot dem?
Frågedriven undervisning. Vida och öppna frågor hjälper
eleverna att närma sig och utforska komplexa samhällsfrågor. En debatt kan i
vissa lägen skapa en polarisering. öppna frågor, utan slutgiltiga svar,
bidrar snarare till utforskande tänkande och perspektivtagande.
Fallstudier, simuleringar och rollspel. Sådant kan bidra
till elevers lärande och förmåga till perspektivtagande i kontroversiella,
känsliga och komplexa samhällsfrågor.
Källa: forskning.se och Karin Flensner, doktor i
utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst
Känsliga frågor var också ofta aktuella i samhällsdebatten.
Som exempel nämner hon islam, politiska rättigheter, jämlikhet och rasism. Ett
aktuellt exempel är konflikten i Gaza. Många arabiska och judiska elever har
släktingar i krigsområdet och kan följa krigets brutalitet direkt i sina
telefoner.
− Krig ger alltid upphov till starka känslor, både hos
lärare och elever. Naturligtvis väcks känslor av förtvivlan över att
människor dödas, säger Karin Flensner, doktor i utbildningsvetenskap vid
Högskolan Väst. Hon har studerat hur religiösa konflikter lyfts i
klassrummen.
− I klassrummet blir de personliga berättelserna en spegling
av världspolitiken. Konflikten i Gaza finns i elevernas liv och den måste upp
på bordet. Inga elever ska bli utsatta för kränkande behandling eller
känna sig otrygga, men samtidigt har lärarna ett demokratiskt uppdrag att
utmana inrotade föreställningar, säger hon till forskning.se.
Förklara och presentera
Skolans uppgift är att förklara och presentera olika
perspektiv på konflikter.
− I undervisningen är känslor en viktig resurs. Men om man
blir för känslomässigt engagerad slutar man lyssna på varandra. Då kan det vara
bra att ta ett steg tillbaka och använda intellektet.
Men hur ska lärare göra när eleverna för fram fördomsfulla
åsikter eller hävdar att till exempel Förintelsen inte har ägt rum. Kan man
säga att en elev har fel? Ja, absolut, säger Anna Larsson.
– Det finns ingen anledning att behandla faktafel som att vi
har olika uppfattningar. Elever har rätt att tycka vad de vill men skolan har
ett kunskapsförmedlande uppdrag; att upplysa och lära ut, fortsätter hon i
forskning.se.