WAO-pastorerna Torebring: ”Det pågår en hatkampanj mot oss”
We Are One Church:s ledare, pastorerna Lennart och Carolina Torebring, fick under Pingst Pastor-konferensen svara på den kritik som framförts mot församlingen i bland annat Expressen.Foto: Josef Maxson och Jessica Gow
Nyheter. Pastorerna Lennart och Carolina Torebring har varit pastorer och föreståndare för We Are One Church (WAO) sedan 2007. Under Pingst Pastor-konferensen i Filadelfiakyrkan i Stockholm under torsdagen frågades de ut om den kritik som riktats mot dem i bland annat Expressen.
En av de mer iögonfallande
programpunkterna på årets Pingst Pastor-konferens var förmiddagsutfrågningen av ledarparet Carolina och Lennart Torebring. Röster har höjts från främst
liberal och exvangelikal miljö (alltså bland avhoppare från evangelikala sammanhang), men även inom de egna leden, om lämpligheten att
hålla fram We Are One Church som föredömen inför landets samlade
pingstpastorer, med anledning av tidningen Dagens och Expressens granskningar.
Direktor Richard Svensson och
föreståndaren Camilla Brolin välkomnar emellertid paret med orden: ”Ni i WAO är
ej här för att sitta på den anklagades bänk, ni är här för att välkomnas hem.”
Ett uttalande som tas emot med varma jubel från både WAO-delegationen och en
del av de samlade pastorerna.
Inspiration från Colombia
Paret är märkbart berörda av det
varma och generösa välkomnandet och ägnar inledningen till att namnge olika
pingstprofiler som varit formerande för deras liv och tjänst. Det framkommer
också att utfrågarna suttit ned med paret i fem timmar inför detta evenemang
med syftet att bringa klarhet i anklagelserna som riktats mot församlingen.
Carolina berättar att inspirationen
till den omdiskuterade G12-metoden kommer från deras missionsresa i Colombia.
– Vi blev starkt berörda av Caesar
Castilianos vittnesbörd om hur hans församling var som en Londonbuss, där
genomströmningen var hög och människor inte stannade kvar. Caesar sökte då
vägledning hos sin mentor, den sydkoreanske pastorn David Yonggi Cho. I deras
samtal upplevde de hur siffran 12 återkom i Bibeln och att Jesus sänder oss
till att skapa lärjungar snarare än passiva folksamlingar, och ur dessa samtal
utvecklades G12-metoden som blev till stor välsignelse för den colombianska
pingströrelsen.
”Bibelinspirerad kultur”
Här invänder Richard Svensson och
ifrågasätter huruvida det verkligen går att bara ”ta hem” en väckelse och
importera arbetssätt utformade i en specifik sydländsk kultur och applicera dessa
i Sverige?
Carolina menar dock att G12 inte är
en sydländsk kultur, utan en bibelinspirerad kultur. Maken Lennart
konkretiserar:
– Om den svenska
prestationskulturen har problem med den bibliska relationskulturen är det den
svenska prestationskulturen vi behöver förändra. När någon hos oss dör, så
lämnar vi inte bara en blomma. Vi stannar kvar, gråter och sörjer med familjen
i veckor. När någon gifter sig eller döps firar och gläds vi tillsammans i
flera dagar.
– Vår vision har hela tiden varit
att bygga en stark och familjär församling, där vi lever tillsammans och delar
livet. Det här har varit en framgångsfaktor inte minst i arbetet med personer
som kommer från utsatta områden. I församlingen möter de hopp och en
storfamilj, samtidigt som de snabbt själva får komma i tjänst och träna egna
lärjungar i de miljöer de själva är sprungna ur.
”Gud kallar familjer”
Camilla Brolin undrar över
uppgifterna som förekommit i Expressen om att familjen Torebring styr
församlingen.
– Av församlingens knappt 200
anställda är 3 procent av dessa våra familjemedlemmar. I vår församlingssyn är
detta inget märkligt då vi menar att Gud kallar familjer. Om en kvinna kallas
till pastor är det vår övertygelse att även hennes man bär på samma kallelse
och vice versa, säger Lennart.
– Jag vill dock understryka att det
är ett val som varje person måste ta ställning till själva, det är inte så att
vi tvingar in alla män som råkar vara gift med en kvinna som har pastorskallet
att gå in i en tjänst de inte är bekväma med, fyller Carolina i.
– Men en trygg och säker församling
kräver att det både finns kompetenta kvinnor och kompetenta män satta att tjäna
församlingen.
Hur upplever ni stödet från
nätverket Pingst Pastor, där ni själva är medlemmar, frågar Hemmets Vän efter
seminariet.
– Vi upplever ett stort stöd från
pingstnätverket och att vi är inneslutna av ett 70-tal pastorers förböner,
svarar de båda.
Lennart Torebring förklarar att de
inte känner igen sig i medias beskrivning av församlingen. De jobbar aktivt med
att säkerställa att deras medlemmar avsätter tid för vila och återhämtning.
– Vi tackar nej till många
förfrågningar och evenemang just på grund av att vi tränar våra lärjungar i att
känna in den egna kroppen och dess behov. Hos oss är det enkelt att gå in och ut
ur sin tjänst, beroende på hur ens livssituation ser ut i övrigt.
– Det är inte heller något krav att
ingå i församlingens G12-grupper, det betyder inte att man tillhör ett B-lag om
man väljer att stå utanför dessa, fortsätter Carolina Torebring.
– Alla medlemmar tillhör
församlingen. Däremot uppmanas alla att ingå i arbetet Gideon 300 som är en
förbönsgrupp för G12-arbetet.
Varför har ni inte kommenterat
anklagelserna i media? Och hur kommenterar ni den otydlighet som märktes under
utfrågningen när det gäller hur demokratin ser ut?
– Den bilden håller vi inte med om,
svarar de.
– Det har pågått en hatkampanj från
människor utanför församlingen, och framför allt från konservativt håll. Det är
motståndare till att vi släpper fram kvinnliga predikanter och även folk från
andra kyrkofamiljer som provoceras av att deras ungdomar söker sig till WOA.
– Dessa personer affischerar
tunnelbaneuppgången vid kyrkan och står med plakat utanför söndagsgudstjänsten.
De som anklagar oss i Expressen har inte fört fram sin kritik till oss i
församlingsledningen. Så vi har inte haft möjlighet att agera på anklagelserna
innan publicering, fortsätter Lennart och Carolina Torebring.
Paret Torebring säger till Hemmets
Vän att det är på grund av pastoral omsorg som församlingsledningen inte vill
kommentera enskilda fall, och därför väljer man avsiktligt att ta på sig rollen
som ”the bad guys” i stället för att gå i polemik.
– Vi förstår att de som inte känner
oss vill hålla ett visst avstånd. Det är ändå så att relationer och förtroenden
tar tid att bygga upp, säger de till sist.
”Fortfarande otydligt”
Andreas Skogholm, pastor i Pingst
Borlänge, hade efter seminariet med Torebrings i Filadelifiakyrkan fortfarande
en del frågor.
– Torebrings sade under
utfrågningen att de inte läst Expressens granskning utan enbart fått delar av
den återgiven. Det agerandet väcker en del frågor hos mig. Jag tycker
fortfarande att det är otydligt hur den demokratiska processen ser ut i We Are
One Church, säger Skogholm till Hemmets Vän.
”Viktigt att ta in alla
berättelser”
Kollegan Pascal Andreasson,
föreståndare i Pingst Bottnaryd, uppskattade utfrågningen med paret Torebring,
men understryker vikten av att ta in flera berättelser och inte fastna i en för
smal återgivning av verkligheten.
– Tillvaron är oftast mycket mer
komplex och lämnar utrymme för fler nyanser än vad som ryms i de enskilda
berättelserna, säger han.