Vägledning. Det är inte nutidens småprofeter vi ska följa, skriver Anders Sjöberg
Jesus profeterade om att Jerusalems tempel skulle förstöras men varnade också för att dra förhastade slutsatser. Templet förstördes av romarna år 70 e Kr. Kvar finns den så kallade Västra muren som också idag är en böneplats för det judiska folket.Foto: Claudio Fonte, Unsplash
När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: »Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?« Jesus svarade: »Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många. Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna. Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull. Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra. Många falska profeter skall framträda och bedra många. Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma.
De flesta av lärjungarna var galiléer. De var från landsbygden. Arbetade som fiskare och kände till livet på sjön mycket bättre än stadslivet i Jerusalem. När de därför gick upp till Jerusalem vid de judiska högtiderna måste templet ha imponerat kolossalt på dem. Byggt i vit marmor med en fasad som var 50 gånger 50 meter, och till viss del belagd med guld. På morgonen, när solen gick upp i i öster och reflekterades på fasaden, var ljuset så skarpt att en betraktare fick slå ner blicken.
Tempelområdet i sin helhet var 460 meter på västra sidan, 440 på östra, 280 på södra och 330 meter på norra sidan. På varje sida låg vackra pelargångar och grundstenarna var enorma, den största man funnit är 13 meter lång, en meter hög och tre meter bred.
Vi ska följa Guds uppenbarelse och de punkter i den som är tydliga och klara.
Anders Sjöberg, bibellärare och pensionär
Inte underligt att dessa galileiska fiskare, ”olärda män av folket”, påkallade Jesu uppmärksamhet i sin fascination över denna byggnad. Men Jesus svarade lite överraskande: ”Det ni ser kommer en dag att vara nedbrutet.”
Lärjungarna frågade då: ”När ska detta ske?” År 70 e Kr skedde det. Upprörda över judarnas ständiga uppror kom den romerska armén, med general Vespasianus och hans son Titus som högsta officerare, till Jerusalem och lade både templet och staden i ruiner.
Jesus varnar dock i vår text lärjungarna att dra förhastade slutsatser utifrån detta. En varning viktig även för oss att lyssna på.
Nya testamentet använder aldrig uttrycket ”Jesu andra ankomst”. Ordet som används för att beskriva Jesu återkomst i härlighet är Parousia – ”att komma för att hantera en situation”. Ordet är vanligt i resten av Nya testamentet, men i evangelierna är detta kapitel det enda där det förekommer, i verserna 3, 27, 37 och 39. Intressant är att i grekisk kultur och litteratur används detta ord för att beskriva en ståthållares ankomst till sin provins eller en kungs möte med sina undersåtar.
Det har alltid innebörden att det är den som har auktoritet och makt som kommer och blir närvarande. Detta kapitel slår därmed fast två definitiva sanningar om framtiden.
Den första är Jesu kommande totala triumf. Han som dog för hela människosläktet som frälsare, han kommer en dag tillbaka som Herre, som kung för ett universellt rike.
Den andra är att historien är på väg mot ett tydligt mål. Den är inte på väg mot ett slutgiltigt kaos. Den är inte cyklisk. Den går inte runt varv efter varv. Jesu ”Parousia” betonar en sanning. Det finns en gudomlig händelse i framtiden, mot vilken hela skapelsen rör sig. En händelse som inte innebär ett slutgiltigt kaos, upplösning och förintelse av vår värld, utan en händelse som kommer bryta igenom i det totala kaoset och upprätta Guds fullkomliga harmoni.
Dessa två skeenden är viktiga att vi, likt de första lärjungarna, håller fast vid. Eftersom Jesus sa ”låt ingen bedra er”.
Det kommer att komma krig, jordbävningar, falsk undervisning, falska profeter, förföljelse, hat, angiveri, laglöshet, men ”detta är inte slutet”. Att stå upp för sanningen i de två ovanstående punkterna är därför viktigt. Vi vill gärna ha svar på frågan: ”När ska detta ske?” Vi vill ha tiden i vår hand, därför skapar vi gärna vårt eget tidsschema. Men det är Gud som har tiden i sin hand.
Uppfyllelsen av Jesu ord började år 70 e Kr och har aktualiserats många gånger under kyrkohistorien. Ja, även i vår tid lever vi med dessa aktualiseringar: krig, jordbävningar, falsk undervisning, falska profeter, förföljelse, hat och angiveri.
Därför: pröva allt som ”profeteras” vad gäller Jesu återkomst. Det är inte nutidens ”småprofeter”, som menar sig äga ”Guds tidsplan”, vi ska följa. Vi ska följa Guds uppenbarelse och de punkter i den som är tydliga och klara. Predikningar, undervisning om de yttersta tiderna, kan på samma sätt som när de första lärjungarna blev fascinerade av templet, fascinera oss.
Därför är Jesu överraskande ord viktiga: ”Låt inte bedra er.” Eller som Paulus varnar Timoteos: ”Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran, utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra.” 2 Timotheos brev 4:3